Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Ku Yang Setia 8  

Wednesday, April 29, 2009

“Hai princes frog,” tersengih-sengih macam cekodok penyek. Menyampah aku. Entah macam mana cerita aku dapat hadiah katak tersebar luas. Punya la malu. Kat situ la mula gelaran aku sebagai ‘Princes Frog’ a.k.a puteri katak. Bengang pun ada. Aku masih tak dapat tangkap siapa gerangan manusia yang sengaja nak sabotaj aku.

“Hai princes frog, nak ke mana?” aku buat tak dengar sapaan budak-budak nakal. Kalau boleh nak je aku seligi kepala sorang-sorang.
“Wei Kasih. Apasal muka masam je ni,” Achik dan Zila duduk semeja dengan ku.
“Ni mesti pasal princes frog kan,” Achik sudah tersenyum-senyum. Tarik hidung tu karang maunya jadi burung belatuk.

“Yang kau sengih sakan tu apasal? Bukan kau ke yang lari tak cukup tanah hari tu,” serta merta senyuman Achik jadi kendur. Baru kau tahu. Ejek aku lagi.
“Ala kau ni Kasih. Cepat sangat sensitive,”Zila meredakan keadaan. Aku sebenarnya dah rimas sebab dekat kefe tu semua dah senyum-senyum tengok muka aku. Yang aku hairan bin ajaib tu, macam mana gambar aku yang tengah berdiri atas meja boleh terpampang dekat papan kenyataan. Malu gila di buatnya. Aku tak pasti siapa punya kerja.

“Lantak la. Janji aku tak kacau dia orang. Dia orang jelous la tu kan,” aku sekadar nak sedapkan hati aku. Padahal, panas membara.
“Sabar je la. Aku rasa mungkin budak-budak siswi kot. Tapi aku tak tahu yang mana satu,” Zila membuat andaian.
“Biar je la. Aku malas nak layan. Tapi kalau aku dapat, selagi aku tak buat dia melutut. Jangan panggil aku Kasih,” Zila dengan Achik terkejut bila aku hentak meja.

“Kau nak buat apa dengan budak tu kalau dapat,” Zila dan Achik saling berpandangan. Gerun namapak. Hehehe…tunggu je la nanti. Aku tak jawab soalan dia orang. Aku Cuma tersenyum sambil mengunyah mee goreng dengan lahap sekali. Kalau Haiqal nampak, mesti dia fikir dua tiga kali nak jadikan aku ni awek dia.

“Lepas ni kau nak kemana?” Zila menyambung suapan. Acih aku tengok tak angkat kepala langsung. Lapar sangat la tu. Nak kumpul tenaga. Manalah tahu nak kena buat marathon lagi.
“Aku nak singgah lab kejap. Nak ikut?”
“Ada assignment baru ke?” aku geleng.
“Nak cari something. Lagipun aku dah lama tak lepak dekat lab. Rindu pulak,” Zila tersedak. Kurang asam punya kawan. Nak perli aku la tu.

“Kau nak lepak lab ke. Alamak, jangan la,” rayu Zila. Memang seposen gila muka dia.
“Apasal pulak kau ni. Aku nak lepak lab pun salah ke,” Zila masih dengan wajahnya.
“Tak de la. Kain baju aku baru je sidai pagi tadi. Nanti kalau hujan siapa nak angkatkan,” Achik dah start nak gelakan aku balik. Ni tak boleh jadi ni.
“Apa kena mengena baju kau dengan aku?”
“Ye la. Kau kan tak pernah-pernah nak lepak dekat lab. Tiba-tiba je. Hujan karang dekat kampus ni,” mengekeh dia orang ni gelakkan aku. Memang aku kena teruk dengan dia orang.

“Hantu punya kawan. Aku mati-mati ingat kau cakap betul. Rupa-rupanya kau mainkan aku eks,” Zilq tak habis-habis sengih. Biasa lah nak tunjukkan gigi siong dia.
“Ala Kasih, bukan selalu. Lagipun kau dah selalu kenakan kita orang kan. Kita orang ni belajar dari kau la,” Achik baru habis menyudahkan makanannya.
“Banyak la cantik muka korang. Aku jalan dulu la,”
“Kejap la Kasih. Kita pergi sama-sama. Aku pun ada kerja nak buat,” Zila mengekori ku. Achik pun sama.

Sampei je dekat lab, aku pilih tempat duduk paling hujung sekali. Sebenarnya aku nak lepak-lepak. Nak baca novel. Boleh tahan la cerita dia. Memang dari sekolah lagi aku memang gila dengan novel. Dekat rumah, koleksi novel aku dah boleh buka mini library. Memang banyak. Satu bab kenapa abah suka bebel dekat aku.

Kalau mata aku dah melekat dekat novel, silap-silap esok pagi baru aku alih. Siap boleh tak makan lagi. Memang hantu novel. Ada sekali tu bekalan elentrik dekat rumah terputus. Jadi aku masak la nasi pakai dapur gas. Punya la leka aku baca novel sampai hangit nasi tu. Bukan takat bawah je, nasi tu semua dah jadi warna koko. Memang teruk masa tu. Nak selamatkan keadaan, aku terpaksa beli nasi putih dekat restoran Kak Wan. Sebab waktu tu abah boleh sampai bila-bila masa je. Nasi yang hangit tu aku terus buang dalam tong sampah besar. Takut kantoi dengan abah.

Tapi apa pun tetap kena juga. Pasal periuk yang aku guna tu terlupa nak cuci. Dah tu, seminggu aku kena leter dengan abah. Siap perli-perli lagi. Malunya.


*********

Bahu aku di cuit perlahan. Masa tu aku tak tengok pun siapa. Aku ingtkan si Zila ataupun Achik. Kalau tak silap aku, tadi dia orang cakap nak pergi toilet. Zila dengan Achik memang susah nak di pisahkan. Selalu bersama. Sampai ada orang lebelkan dia orang ni belangkas.
“Jangan kacau la. Aku tengah syok ni,” aku tak toleh pun siapa yang cuit aku. Sekali lagi bahu aku di cuit.
“Hisss…aku cakap jangan kacau boleh tak?” tangan tu aku kuis-kuis je. Di cuitnya lagi. Macam tak puas hati je selagi aku tak turunkan buku tu. Aku buat tak peduli. Aku sambung baca lain. Malas nak layan sebab aku tengah baca bab yang paling best.
“Ehhem…” bacaan aku terhenti. Suara siapa pulak ni. Aku turunkan novel yang sedang aku baca perlahan-lahan. Slow and steady.

Tersembul wajah seorang lelaki yang macam biasa aku tengok. Macam kenal tapi siapa? Aku tak ingat. Kurus and cengkung, but still handsome. Siapa pula ni?
“Yes?” soal ku. Dah la kacau aku tengah syok membaca. Lepas tu asyik dok tenung muka aku je. Senget agaknya mamat ni. Bila dia buat muka bodoh je, aku terus jadi rimas. Buku yang aku pegang tu, aku letakkan kasar. Memang mood aku terus je jadi bad.

“Boleh saya tolong?” aku lembutkan suara sambil muka aku diayukan. Masih tak berjawab. Ish..ni yang aku tak minat ni. Duduk depan aku, lepas tu jadi patung. Aku pun angkat kaki la bila dia langsung tak menunjukkan sebarang riaksi. Dah la bacaan aku terganggu, dia pula buat muka toya. Zila dengan Achik pula tak nampak batang hidung pun sampai sekarang. Kata pergi toilet, takkan nak tidur kat sana kot.

Masa aku nak melangkah je, lelaki yang tadi dah syok sangat jadi patung depan aku memintas. Terkejut. Nasib baik tak terpeluk. Apahal la pulak mamat ni. Sengaja nak bagi aku naik darah. Tapi yang pelik, muka dia tu biasa je. Tak de sebarang riaksi langsung.

“Apa yang awak nak dari saya sebenarnya?” aku dah tak boleh tahan. Ni dah lebih. Aku tanya tak berjawab. Lepas tu main pintas-pintas jalan orang pulak. Sekali aku karate, patah riuk juga tulang tu. Tapi tulang aku la bukan dia. Gempak je. Aku sebenarnya bukan kuat sangat pun. Masuk karate tu pun pasal nak bagi cukupkan colums je.

Tak reti bahasa betul. Takkan pekak. Kalau orang pekak, mesti bisu sekali. Tapi tadi aku ada dengar dia berdehem. Lemah betul kalau ada orang yang macam ni. Dah dia tak bagi apa-apa riaksi, aku malas nak layan terus je jalan. Masa tu tangan dia dah pegang bahu aku. Aku pun tepis la. Ni dah lebih. Main pegang-pegang pula.

Tapi yang aku hairan, anak mata dia asyik tenung je rantai yang aku pakai. Jangan nak cari pasal. Dah la ni je satu-satunya pemberian dari kekasih hati ku. Aku dah tak sedap hati. Agaknya dia ni nak ragut aku tak. Library pun dah sunyi sikit. Aku melangkah setapak demi setapak. Dia pun sama. Aku dah cuak gila. Sampai la langkah aku terhenti disebabkan oleh rak buku.

Dia dah semakin rapat dengan aku. Buku yang aku pegang dah berterabur jatuh kebawah.
“Arrgghhhh….”

AddThis Social Bookmark Button


3 comments: to “ Ku Yang Setia 8

 

Design by Amanda @ Blogger Buster