Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





I'm Yours 4  

Tuesday, March 22, 2011

“Wei Cah.. relax la. Asal kau jalan laju sangat ni?” Ekin semput mengejar langkah Aisyah yang semakin laju. Entah kenapa perangai Aisyah semakin sukar di jangka. Seperti ada sesuatu yang tidak kena.

“Ha ah la. Kalau iye pun kau nak cepat sampai, jalan tu molek-molek la sikit. Ni tidak. Hilang keayuan kau bila jalan macam tu,” pujuk Ain lembut. Kakinya juga tidak dapat menyaingi langkah Aisyah.

“Korang cakap la apa pun. Yang penting aku nak cepat sampai ke kelas tanpa ada sebarang masalah,” Aisyah memaling tubuh sambil jalan mengundur. Kedua wajah kembar itu kelihatan mencebik.

‘Macam ada benda je yang kau nak kejar. Tapi apa dia?’ Ekin bersungut sendirian.

“Itu aku tahulah. Tapi jangan la kau jalan macam lipas kudung. Laju bukan main. Pagi tadi kau makan biskut Kuat Tiger ke?”

“Ha ha ha very funny. Aku nak singgah kat bilik cikgu jap. Kita jumpa kat kelas nanti,” Aisyah sempat mengenyit matanya.

“But Cah….” Belum pun sempat kata-kata itu di habiskan…

“Aarrgg!!”

Habis buku di tangan bertaburan. Aisyah pula sudah terduduk di atas jalan. Nampaknya dirinya masih belum mampu untuk berkelakuan seperti biasa.

“Tak namp…” kata-katanya terhenti. Wajah Akim di hadapan membuatkan lidahnya kelu untuk berkata-kata. Di tambah pula dengan kata-kata dari Aimin.

‘Ishhh… tak..tak…tak… focus…focus…’ Aisyah cuba menghilangkan apa yang bermain di fikirannya. Cuba di buang sejauh mungkin.

“Kau ok ke Cah?” Ekin dan Ain menghampiri mereka berdua sambil tersenyum. Macam dah di takdirkan je dia orang berdua ni. Nampak secocok sangat. Mula-mula main langgar-langgar dulu. Kemudian barulah kenal-kenalan.

“Tak tahu pula main langgar-langgar orang ni seronok eks?” Akim dengan selamba mengutip kembali buku miliknya. Tanpa menghiraukan perasaan Aisyah, langkah kaki di sambung kembali.

Ekin dan Ain tercengang. Hari tu masa latihan hoki bukan main lagi. Dari nampak gaya macam nak dekat-dekat je dengan Aisyah. Tapi hari ni nampak lain pula.

“Kau ok ke?” Ain bertanya lagi. Jelas terpancar wajah Aisyah yang muram.
“Aku ok,” suaranya kendur. Ekin menghulurkan bukunya yang terjatuh.
“Apasal dengan mamat tu. Makan tebuan ke pagi-pagi ni. Nak angin tak tentu pasal.” Ekin merungut.
“Tu la pasal. Main peril-perli pula tu. Dia ingat dia tu bagus sangat agaknya.”

“Sudah la korang. Biar la . Lagi pun memang aku yang salah.” Aisyah menyabarkan kedua teman baiknya.

“Aku tahu la kau yang salah. Tapi dia tak boleh ke cakap elok-elok sikit. Hari tu boleh pula dia meng ‘ayat’ kau.” Ain meluahkan rasa tidak puas hatinya.
“What? Meng ‘ayat’? Bahasa apa kau pakai ni?”
“Itu bahasa aku cipta sendiri.” Aisyah dan Ekin tersenyum lucu. Baru pertama kali mendengar perkataan yang di gunakan Ain.

“Banyak la kau punya bahasa sendiri. Nak cakap tu main sedap je.Suka-suka hati nak rosakkan bahasa. Bahasa melambangkan bangsa tau,” Ain menjeling. Tak peduli dengan sindiran Ekin. Nak buat macam mana, dah itu yang terlintas di fikiran. Baginya itu saja perkataan yang sesuai.
Mereka kembali menyambung langkah menuju ke kelas. Hasrat Aisyah untuk ke bilik cikgu terpaksa di batalkan. Waktu tidak mengizinkan. Kini kakinya di atur dengan cermat. Tidak mahu kejadian tadi berulang lagi.


*************

“Dia datang…. Jeng..jeng..jeng… dengan lenggang lenggoknya… Dia datang…”

Habis gamat suasana dalam kelas sebaik saja Aisyah melangkah masuk. Ain dan Ekin turut sama terkena bahangnya. Ini mesti berkaitan dengan insiden tadi.

Aisyah sedaya mungkin menahan wajahnya dari merona kemerahan. Malu bukan kepalang. Hanya Tuhan saja yang tahu.

“Yang kau orang suka sangat ni apasal? Ada siapa-siapa yang kena nombor ke?” Ain menjerkah beberapa pelajar lelaki yang bernyanyi. Wajah Akim yang menunduk di renung tajam. Geram yang teramat sangat.

Aisyah langsung saja duduk di kerusinya. Hanya ekor mata sempat menjeling kepada Akim. Dalam hati, dirinya tidak pasti apa yang sedang dirinya rasai. Patutkah untuk dirinya marah? Tapi marah untuk apa?

“Dah la Ain. Bukan kau boleh dapat apa pun. Dah penat nanti, diam la dia orang tu.” Pujuk Aisyah perlahan. Tidak mahu Ain terlalu mengikut rasa amarahnya. Ekin turut mengangguk.

“Habis tu, kau nak biarkan je dia buat macam tu dekat kau. Apalah sangat dengan salah kau tu Cah.”
“Ain, please. Anggap je benda ni tak pernah jadi ok. Senyum sikit,” Aisyah mencubit pipi Ain yang tiada isinya.

“Woit… sakit la,” Ain sudah tidak lagi bersama marahnya. Hatinya sejuk melihat senyuman Aisyah masih kekal di bibir. Seperti kejadian tadi tiada meninggalkan kesan padanya.
“Tahu pun. Eh Ekin, pinjam dvd yang kau beli hari tu. Aku tak tengok lagi la.”

“Cerita yang mana satu?”
“Aaa… cerita yang hari tu kau beli la. Mana aku tahu tajuk dia apa?” Ekin memandang tepat ke Aisyah.
“Apasal plak kau tak tahu tajuk dia. Dah tu takkan kau nak tengok semua?”

“Hah!! Semua? Ada banyak ke?” Ekin menggeleng lemah. Tak sangka impak kejadian tadi boleh menyebabkan Aisyah menjadi pelupa. Bukan lama mana pun, baru minggu lepas mereka keluar window shopping sama-sama.

“Habis tu, kalau tak buat apa aku cakap dekat kau. Kau ni ok ke tidak? Takkan kena langar sikit je otak kau dah jadi mereng separuh,” Aisyah tercengang. Boleh pula Ekin menyindirnya.
“Ha ah. Banyak la kau punya mereng. Ni nak bagi ke tak nak?” Entah kenapa kejadian tadi seakan meninggalkan kesan pada dirinya.

“Baiklah tuan puteri intan payung ku sayang. Petang nanti hamba hantarkan,” Aisyah mencebik. Ada-ada saja yang Ekin kenakan padanya.
“Don’t be late.” Pesan Aisyah sebelum kembali mengadap mejanya.

Belum pun sempat Ekin membalas, Cikdu Bakar sudah pun melangkah masuk ke kelas. Suasana yang tadi agak bingit menjadi sunyi sepi dengan sendirinya. Masing-masing mengunci diri.

Cikdu Bakar dengan tenang meletakkan buku teks di atas meja. Begitu juga dengan sebatang rotan halus yang tidak pernah lekang dari genggamannya. Itulah yang menjadi igauan ngeri pada semua pelajar.

Takkan ada siapa-siapa pun yang berani melawan. Termasuklah dengan budak-budak yang selalu membuat masalah. Bila waktu Cikgu Bakar mengajar je, takkan ada siapa pun yang berani ponteng. Silap-silap, sebulan kena pakai pampers.

Seisi kelas sudah bersiap sedia berdiri untuk mengucapkan salam. Itu adalah perkara wajib.

“Selamat sejahtera cikgu.”
“Selamat sejahtera. Duduk,” arah Cikgu Bakar tenang. Berdecit-decit bunyi kerusi kayu bergeser dengan lantai.

“Kamu semua tak makan pagi ke?” tiba-tiba kelas menjadi sunyi. Masing-masing terkedu. Entah mengapa masing-masing terlupa akan pantang Cikgu Bakar.
“Kerusi punya ringan macam tu pun kamu tak boleh nak angkat.” Gulp! Semua menelan liur. Awal-awal lagi dah kena sembur.

Tak ubah seperti lembu di cucuk hidung, semua pelajar mengangkat kerusi sebelum duduk. Semua di lakukan dengan senyap.

Melihat senyuman Cikgu Bakar yang sinis telah membakar hati Ekin dan Ain. Geram dengan perangai Cikgu mereka yang terlalu banyak songeh.

Semua membisu seribu bahasa. Hanya melakukan apa yang telah di arahkan.

AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ I'm Yours 4

 

Design by Amanda @ Blogger Buster