Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Kenangan di SMV Rembau  

Thursday, June 18, 2009

1997 & 1998

Dua tahun ni lah aku banyak menhabiskan masa dengan buku. Sebab apa? Sebab aku terpaksa duduk di asrama. Ni semua gara-gara menyahut cabaran kak Anom. Apa pun aku berjaya melepasinya.

Dua tahun aku duduk di asrama, terlalu banyak kenangan yang tersimpan. Duduk dalam suatu family yang besar, membuat aku lebih banyak berdikari. Seronok? Mungkin. Tapi pada waktu ku menjadi senior je. Masa junior, tak banyak pun kenangan manis. Tak perlulah aku ceritakan di sini. Tapi aku tetap seronok menghabiskan masa setahun bersama senior.

Part menjadi senior yang paling aku teruja. Nak tahu sebab apa? Sebab aku boleh jadi otai. Nak kata garang, tak kot. Aku macam biasa-biasa je. Rasa macam nak putar je waktu agar aku dapat kembali di zaman persekolahan ku. Kalaulah ada. Tapi aku tahu memang takkan ada. Cerita tv tu boleh la. Nama pun cerita.

Masa senior ni, aku dalam diam telah jatuh hati pada seorang mamat ni. Kami sekelas. Masa tu, aku pun tak sangka. Dalam kelas, aku tak pernah pun nak bertegur sapa dengan dia. Nama pun pengawas. Aku ni pengganas. Memang aku ni agak brutal sikit. Sikit ajelah. Masa tu aku dengan Edd (Edha Safuana) nak balik dorm. Waktu kelaskan dah habis. Mamat ni duduk dekat tepi tingkap. Masa tu, dia duduk sebelah Ezani Ezuadi kot. Dia orang ni memang rapat. Sama tinggi. Cuma mamat ni mata rabun macam Edd.

Entah macam mana aku boleh tergerak hati nak tegur sapa dengan dia. Masa tu Edd pun masuk daun juga. Bukan macam menguratlah kiranya.
“Awak kawan dengan saya eks?” itu ayat aku.
“Eh..awak kawan dengan saya la,” ini ayat Edd.
Yang mamat ni dah tersenyum simpul. Budak-budak panggil dia Tampoi sebab muka dia saling tak tumpah macam budak senior tahun dulu.

Dari situ jugalah kami bertukar nota-nota kecil. Nota-nota yang sering memberikan kata-kata semangat.

Biar kita berdua saja yang tahu..

Nota ni yang paling aku tak boleh lupa. Yang selalunya dia cuma pesan bila aku tidur, mimpikan dia. Tak silap aku, ketua pengawas a.k.a ketua aspura pun tahu pasal aku dengan dia. Tapi tak adalah sampai warden tahu. Waktu tu, memang kebanyakan dari kami ni bercouple.

Asal mamat ni dari Johor. Kalau tak silap aku dari Skudai. Aku tak pasti nak kategorikan dia ni dari keluaraga yang macam mana. Anak ke tiga dari lima adik beradik kot. Budak ni pun handsome. Putih macam anak cina. Tinggi boleh main basketball. Tapi sayang, dia ni ada asma atau semput. Memang aku tak pernah nampak dia main sebarang sukan. Cuma satu je, silat. Kebetulan pula, kami banyak masuk persatuan yang sama.

Dalam unit pertahanan awam USPA pun sama, silat pun sama, kelab reka cipta pun sama. Tapi aku ni lain sikit. Aku ni aktif. Apa je sukan kat sekolah, aku masuk. Nasib baik bola sepak dengan takraw je aku tak boleh masuk. Yang ni pula kami tak sehaluan.

Dalam kelas pula, aku banyak kena tegur dengan cikgu. Cuma Cikgu Rosnah je yang jarang nak marah aku. Sebab aku ni suka buat karangan. Apa saja karangan yang dia bagi, aku buat dengan sebaik mungkin. Sebab aku ni suka membaca, pernah juga aku pinjam buku dari Cikgu Rosnah. Tajuk buku tu Bercakap Dengan Jin. Tebal tu. Dua minggu aku ambil masa nak habiskan. Walaupun mulut Cikgu Rosnah ni agak laser sikit, tapi apa yang dia kata tu semua berasas.

Bayangkan aku ni punyalah nakal berkawan pula dengan pengawas. Memang sebijik macam cerita Hot & Cold yang di tulis oleh Zarith. Cuma mamat ni bukan ketua pengawas. Tapi betul, aku pernah fly. Bukan dekat-dekat tu. Kami pergi Melaka. Melaka dengan Negeri Sembilan kan tak jauh. Sebenarnya, kami ni dapat balik dengan selamat. Cuma ada orang yang sedar akan kehilangan kami. Jadi lepas kami balik je, terus mengadap Cikgu Hajah. Masuk dalam buku rekod sekolah lagi tu. Masa tu Cikgu Mustafa yang jadi guru disiplin. Dia ni bukan la garang sangat. Tapi dalam banyak-banyak cikgu, dialah yang paling macho. Pernah berduet dengan aku lagi tu masa menyambut hari guru. Tapi suara aku tak adalah sedap sangat. Cuma kumpulan dikir barat aku memang agak famous la. Dalam sekolah je la tapi.

Masalahnya aku dengan dia cuma satu je. Aku tak lawa, tapi dia handsome. Itulah puncanya aku lost contact dengan dia. Aku takut kecewa. Sebab aku di KL, dia di JB. Jauh tu. Sampai la sekarang ni. Aku cuba juga nak contact-contact member balik. Tapi susah. Puas aku cuba. Lagi-lagi waktu umur aku 24 tahun. Sebab kami pernah berjanji, nak tamatkan zaman bujang pada umur tu. Tapi aku ni dah terlajak sikit. Terlajak dua tahun. Siapa pun aku tak jemput sebab aku tak tahu macam mana nak jemput. Sedih juga.

Memang aku rindu sangat zaman-zaman masa aku sekolah dulu. Kepada siapa-siapa yang ada terbaca entry aku kali ni, janganlah segan-segan nak hubungi aku. Tak kiralah siapa pun.

Pada Edd, kirim salam pada abah and ummi, along, angah, Ayu and abang. Teringin nak tengok Kuch Kuch Hota Hei lagi macam dulu.
Pada Liyana, macam mana awak sekarang eks? I miss you too beb.

Pada Faridz Alwi (Aidz/Tampoi), good luck dengan apa jua yang awak lakukan. Agak-agak, patung tu awak simpan lagi ke tak eks? Patung yang ada dalam kartun Pooh tu. Yang warna biru tu. Siap ada jambul lagi. Nak kata naga pun bukan, tak kisah la apa pun.

Kepada semua….aku doakan selamat maju jaya.

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ Kenangan di SMV Rembau

 

Design by Amanda @ Blogger Buster