Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





I'm Yours 1  

Thursday, November 5, 2009

“Ecah! Ecah! Cikgu Halim panggil kau la.” Aisyah terkejut. Mana tidaknya, suara Ekin betul-betul boleh buat orang sakit jantung mati terkejut. Suara tak payah nak pakai pmbesar suara. Terang dan jelas. Sebab tu dia boleh jadi juara berpidato peringkat negeri.

“Apa hal pula ni. Tak habis-habis Cikgu Halim ni nak menyusahkan aku.” Aisyah membebel sendiri.
“Aku rasa la kan, ni mesti ada kena mengena dengan kes kau ponteng latihan hoki hari tu. Kalau tidak, kenapa tiba-tiba je Cikgu Halim nak jumpa dengan kau,” Ain di sebelah menyampuk. Muka masih nampak sememeh sebab baru terjaga dari tidur.

Maklum sajalah, bila cikgu tak masuk dalam kelas. Masing-masing buat agenda tersendiri. Kalau tak bersembang dan membuat bising, kebanyakannya lebih suka merehatkan mata dari membaca buku. Sebab apa! Sebab baca buku adalah ubat tidur yang paling mujarab. Kalau tak percaya, cubalah.

“Takkan kot. Aku tengok muka Cikgu Halim tu lain macam je. Serius gila,” Ekin menolak tekaan Ain. Nama je anak kembar, tapi perangai langsung tak sama. Yang sorang lasak terlebih dari anak jantan, yang sorang lagi garang mengalahkan anak beruang.

“Dah tu apa dia? Kau jangan buat aku suspend,” Aisyah mengaru kepala yang tidak gatal. Sesekali rambut yang di ikat satu dikemaskan.

“Manalah aku tahu. Kau ada buat apa-apa tak sebelum ni. Contoh kau langgar peraturan sekolah ke. Kau ponteng kelas ke.Ataupun ada orang yang cari pasal dengan kau.” Kata-kata Ekin membuat Aisyah berfikir seketika.

Berlipat-lipat kulit di dahi. Macam sedang memikirkan masalah yang besar. Setahunya, tak pernah pula ia membuat hal. Nak melanggar peraturan sekolah, jauh sekali. Dia sendiri pun pengawas disiplin. Macam mana nak jadi contoh pada yang lain kalau dia sendiri yang melakukan kesilapan.

“Eh.. dari kau pening-pening kepala kat sini, lebik baik kau pergi jumpa dengan dia sekarang. Kalau tak silap aku, dah lama dia panggil kau. Tu tak termasuk aku menyinggah kat tandas tadi,” sengih Ekin. Aisyah menggeleng. Macam manalah dirinya boleh rapat dengan si kembar yang tak berapa betul ni.

“Kau ni kan. Suka sangat buat orang.” Ain bersuara memarahi adiknya. Bukan kali pertama Ekin menyakat orang, dah berpuluh kali. Sampai pernah kena warning lagi dengan cikgu disiplin.

“Mana ada aku buat orang. Aku mana pandai. Kalau tak silap aku, orang tu sama erti dengan manusia. Ustazah aku cakap, Allah s.w.t je yang boleh buat tu semua.” Wajah Ain menjadi merah padam. Dalam waktu begini, sempat lagi adiknya membuat lawak.

Ekin tersenyum kerana berjaya mengenakan kakaknya. Manakala Aisyah dah lama menghilang. Ain kembali mengadap mejanya di hadapan.


****************

“Assalamualaikum cikgu. Er.. cikgu panggil saya?” salam di beri dengan lembut.

Itulah sifat Aisyah yang sentiasa di senangi oleh semua orang. Selain dari sikap lemah lembut, dirinya juga peramah dan tegas. Lembut-lembut si Aisyah, jangan sangka dia lembik. Kalau tak jadi pemain terbaik hoki peringkat kebangsaan, jangan panggil namanya Aisyah atau lebih gemar di panggil Ecah.


“Hah ..masuk Aisyah.” Pelawa Cikgu Halim selaku guru penolong kakan. Aisyah akur lalu masuk.
“Ada apa cikgu nak jumpa dengan saya?” soalnya bersama debaran di dada.

“Duduk la,” sekali lagi dirinya akur. Kerusi di tarik lalu melabuhkan punggungnya. Cikgu Halim masih lagi meneliti beberapa keping kertas di atas meja. Aisyah sempat juga mencuri-curi pandang.

‘Pesta pantun peringkat negeri? Ni ke yang dia nak cakap dengan aku?’ Aishah bermonolog sendiri.

Selang beberapa minit, Cikgu Halim memandang ke arah anak gadis sunti di hadapannya.
Sambil tersenyum, Cikgu Halim mengeluarkan sebuah fail dari dalam laci.

“Ok. Kamu tahukan yang sambutan hari guru makin dekat. Saya nak kamu tampalkan memo ni di papan kenyataan sekolah. Kalau boleh, saya nak kamu aturkan susun cara untuk sambutan hari guru tu nanti,” Aisyah menyambut kertas yang di hulurkan kepadanya.

‘Ya ampun… asal aku pula…’ Aisyah memerhati beberapa cadangan dan beberapa peratusan yang telah di tetapkan pihak sekolah.

“Er… Tak ada orang lain ke cikgu. Saya tak pernah buat la sebelum ni? Kenapa tak suruh Intan je cikgu. Saya rasa dia lagi bagus,” Aisyah pelik apabila Cikgu Halim hanya tersenyum.
“Jangan risau. Saya yakin yang kamu mampu buat. Lagipun kamu ada banyak masa untuk belajar. Kamu boleh tanya saya bila-bila masa saja.”

Aisyah masih lagi memerhati kertas di tangannya. Banyak juga acara dan persembahan yang akan di adakan pada majlis sambutan itu nanti.

Tok…tok…tok…
“Maaf cikgu menggangu. Ini ada pelajar baru. Cikgu Zaiton ada hal jadi tak ada orang nak hantarkan pelajar ni ke kelas.” Tiba-tiba je suara kerani sekolah mengganggu kami sedang berbincang.

“Mana dia pelajar baru tu?”
“Ada di tempat saya cikgu.”
“Tak apa. Kejap lagi saya datang.” Kerani sekolah mengangguk sebelum berlalu.

“So… macam mana Aisyah.” Cikgu Halim berharap benar Aisyah akan setuju. Ini semua adalah atas permintaan puan pengetua sendiri.

“Kiranya saya terpaksa terimalah ni cikgu,” Cikgu Halim tersenyum. Tahu yang Aisyah masih takut untuk memikul satu tanggung jawab yang besar. Lagipun tahun ini dia akan menghadapi peperiksaan yang besar dan akan menentukan ke mana langkah kakinya selepas ini.

“Terpulang pada kamu. Kalau kamu tolak, saya tak boleh nak paksa.” Kenyataan Cikgu Halim membuat Aisyah menjadi serba salah.
“Er.. tak apalah cikgu. Saya rasa saya mampu buat. Cuma masih perlu tunjuk ajar dari cikgu lagi. Lagipun saya tak pernah nak buat benda-benda ni semua,”

“Jangan risau. Saya akan bantu kamu,” Cikgu Halim merasa lega.
“Kalau macam tu saya masuk kelas dulu cikgu,” Aisyah meminta diri. Kakinya seakan berat untuk melangkah.

Kerana terlalu asyik memerhati kertas di tangan, tubuhnya terlanggar dengan seseorang ketika melangkah keluar dari pejabat sekolah.

“Opocot mak kau,” habis jatuh kertas di tangannya. Itulah kelemahan Aisyah sejak dari dulu lagi. Apabila di usik, pasti ia akan melatah. Semua terjadi secara spontan. Jangan kata depan cikgu, dekat perhimpunan pun pernah menjadi gamat apabila tiba-tiba saja Aishah melatah. Ini semua gara-gara di cuit oleh Ekin.

Di saat itu mata bertentang mata. Aisyah terpegun apabila melihat wajah lelaki di hadapannya.

‘Ya Allah… hansome nya… kacak gila… anak siapa la ni..’ Aisyah lupa yang dirinya masih berada di pejabat sekolah.

Aisyah merasa dirinya seakan berada di awang-awangan. Terasa tubuhnya terbang melayang. Dirinya seakan di landa satu perasaan yang belum pernah di rasakan sebelum ini. Satu perasaan yang sungguh tenang. Terasa dirinya seakan ingin di buai dan di belai oleh lelaki itu. Ahh… indahnya…

“Kenapa ni Aisyah?”

Zzzzzzzttttttttttt……

“Hah!!” Aisyah tersentak. Suara Cikgu Halim memadamkan mimpinya. Dan kini ia kembali ke alam nyata.

“Apa dia cikgu,”
“Apa kamu buat ni?”
“Buat apa?”
“Tengok diri kamu,” Aisyah melihat sekeliling. Mengapa pula ia meniarap di lantai. Tapi.. bila pula lantai pejabat berubah jadi lembut.

Dan tika matanya bertembung dengan seseorang ….

“Aaarrrgggghhhhh!!!” cepat-cepat Aisyah bangun lalu berdiri. Cikgu Halim menggeleng melihat telatah Aisyah. Ini satu lagi kelemahan Aisyah. Agak clumsy apabila berbicara soal lelaki. Bukan anti tetapi tidak berani untuk bermain dengan perasaan.

Lelaki yang menjadi mangsa Aisyah juga turut bangun. Di tepuk-tepuk seluarnya yang kotor. Aisyah tidak berani untuk mengangkat wajah.

“Kamu budak baru tu ke?” soal Cikgu Halim.
“Iye cikgu.”
“Nama kamu?”
“Akim cikgu,” agak sombong nada suaranya. Sepatah di tanya, sepatah juga di jawab.

“Er…cikgu…saya minta diri dulu,” tanpa berpaling lagi, Aisyah terus saja melangkah keluar hingga terlupa untuk mengambil kertas yang terjatuh tadi.

“Mari saya hantar kamu ke kelas,” Akim hanya mengangguk. Sebelum itu, sempat juga tangannya mengutip kertas milik gadis yang di langgarnya tadi.


****************

“Malunya… mana aku nak letak muka aku ni… hairan betul la. Macam mana pula aku boleh terjatuh kat atas dia,” tak habis-habis Aisyah membebel.
Menyalahkan dirinya sendiri kerana terlalu angau dengan kekacakan pelajar baru tadi.

Kakinya terus saja melangkah ke papan kenyataan untuk menjalankan tugas yang telah di berikan oleh Cikgu Halim. Tiba saja di depan papan kenyataan, sekali lagi Aisyah menjadi bingung.

Apa yang hendak di letakkan di papan kenyataan sedangkan tangannya kosong. Kepala yang tidak gatal sekali lagi menjadi mangsa untuk di garu.

“Alaa…. Mana pula perginya kertas yang cikgu bagi tadi… haaa…. Mesti dah jatuh dekat pejabat tadi.” Bentak Aisyah sendirian. Beberapa pelajar yang lalu lalang mengeleng pelik.

Terpaksa pula Aisyah menanti sehingga waktu kelas tamat memandangkan Cikgu Halim pasti sedang menuju ke kelas untuk mengajar. Langkahnya layu. Masih memikirkan kejadian tadi.

Andailah ada orang nampak, pasti akan jadi gosip. Ni yang paling merimaskan Aisyah. Segala tindak tanduknya akan sentiasa menjadi perhatian orang. Tambahan pula pelajar baru tadi akan tergolong di antara orang-orang glamour di sekolah. Pasti saja akan menjadi rebutan.

Lagi-lagi si Intan and The Geng yang selalu perasaan lawa. Siapa saja pelajar yang comel, yang cute, yang hansome, pasti akan menjadi buruannya. Siap boleh bergaduh lagi pasal berebut lelaki.

Aisyah duduk di tempatnya. Tanpa suara membuat Ain dan Ekin berasa pelik. Pasangan kembar saling berpandangan. Ekin angkat bahu menjawab pertanyaan Ain menggunakan bahasa isyarat.

“Asal kak?” Ekin mencuit lengan Ain yang duduk di meja hadapan.
“Mana aku tahu. Kau ni.”
“Tanya la,” tambah Ekin lagi membuat Ain rimas. Sibuk betul kalau bab-bab nak ambil tahu hal orang.

“Cah…Ecah…” tiada sahutan. Menguek pun tidak. Masih duduk membatu.
“Aik! Dia ni dah kena sampuk ke kak?”
“Hoi kau ni. Mulut cabul sungguh. Kau nak ke kawan kita ni jadi macam tu.” marah Ain.

“Dah tu. Asal dari tadi asyik diam je. Mesti ada apa-apa ni,” Ekin menggoyangkan jari telunjuknya.

“Eh.. kau jangan nak fikir yang bukan-bukan. Tak baik tau.” Tegur Ain dengan tegas.
“Eleh… aku agak je. Yang kau nak marah-marah ni apasal?” cebik Ekin sambil menjeling kakak kembarnya.

“Bangun…..” jerit ketua kelas serentak membuat semua pelajar kembali ke tempat masing-masing. Susana sunyi sepi. Semua orang sudah berdiri kecuali Aisya yang masih duduk di bangkunya.

‘Woit… bangun la…’ Ain mencuit lengan Aisyah.

“Hantu mak kau meletup…” latah Aisyah membuat kelas menjadi gamat semula. Cikgu Jamal juga tersenyum dengan gelagat Aisya.

“Sudah kelas. Duduk,” Cikgu Jamal meletakkan buku mengajar di atas meja guru. Aisyah seakan baru tersedar dari lena yang panjang.

“Lain kali cakap je la cikgu dah datang. Tak payah la kau usik tempat sensitive aku,” rungut Aisyah kepada Ain di sebelahnya.

“Mana aku nak tahu kau nak melatah campai macam tu. Lagi pun, aku cuit sikit je.” Ain membela diri.

Aisyah tidak membalas. Tangannya lincah menyalin soalan yang di tulis di papan hitam.

“Woi Cah. Kau apasal?” bisik Ain sambil tangan mengeluarkan buku teks sejarah. Satu mata pelajaran yang agak membosankan padanya.

“Hah… aku.. tak ada apa-apa lah.” Jawabnya pendek. Jemarinya masih tekun menulis. Tidak mahu memperbodohkan dirinya lagi.
“Dah tu apasal kau asyik termenung je lepas jumpa dengan Cikgu Halim. Dia ada buat apa-apa dekat engkau ke?”

“Buat apa pula ni. Kau jangan nak merepek la. Aku ok.” Terang Aisyah lagi. Cuba sembunyikan perkara yang terjadi di pejabat sekolah tadi.
“Ok apa kebendanya. Sampai cikgu Jamal masuk pun kau tak sedar. Kasi tahu la kat aku,” pujuk Ain.
“Ssshhh.. bising la. Nanti aku cakap la,” bentak Aisyah perlahan. Walaupun perlahan, Cikgu Jamal sempat menjeling ke arahnya.

Terus saja dirinya membisu. Sehinggalah kehadiran Cikgu Halim bersama seorang pelajar baru lelaki mengganggu kedamaiannya.

Serta merta wajahnya membiru. Pucat tak berdarah. Dan kala itu juga Ain dan Ekin dapat menangkap perubahan teman rapat mereka. Semakin kukuh apabila anak mata pelajar lelaki itu kerap kali memandang Aisyah. Ain dan Ekin saling berpandangan lalu tersenyum.

AddThis Social Bookmark Button


5 comments: to “ I'm Yours 1

 

Design by Amanda @ Blogger Buster