Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





I'm Yours 2  

Saturday, November 21, 2009

“Cah. Kau kata nak cerita tadi. Ni sampai nak habis traning, sepatah haram pun kau tak cakap,” rungutan Ekin membuat Aisyah menoleh. Begitu juga dengan Ain. Betul-betul budak ni tak sabar nak tahu.

Aisyah melangkah ke tepi padang. Terus saja duduk tanpa beralas. Air mineral di teguk rakus. Ain dan Ekin saling berpandangan. ‘Apa yang tidak kena dengan budak sorang ni.’ Itulah yang bermain di fikiran pasangan kembar itu.

“Betul korang nak tahu?” Aisyah tunduk. Entah dirinya sudah bersedia atau tidak. Takut juga kalau ada orang lain yang tahu. Tak pasal-pasal dia jadi ‘popular’.
“Betul la. Kenapa? Kau ada masalah besar ke?” soal Ekin cepat-cepat. Ain menyiku adik kembarnya. Ekin tidak peduli.

Aisyah diam beberapa saat. Nafas di tarik panjang dan di lepaskan perlahan. ‘Bismillah’ sempat juga ia berdoa. Apa orang kata tu, minta berkat.
“Aku terjatuh and terpeluk seseorang,”
“What!!” Ekin dan Ain separuh menjerit. Mulut dah ternganga besar. Sungguh mengejutkan riaksi mereka. Beberapa pelajar turut menoleh ke arah mereka.

“Kot iye pun korang terkejut, tak payah la nak buka mulut tu luas-luas.” Rungut Aisyah. Mood untuk bercerita terbantut kembali.
“Okay….okay.. kita orang minta sorry.” Ain cepat-cepat minta maaf. Apa nak buat, tindakan refleksi. Tak sengaja. Takkan orang terkejut nak tersengih pula. Memang dah tak betul tu.

“Kau biar betul Cah. Dengan budak laki ke?” Aisyah menjeling tajam wajah Ekin dan Ain. Geram dengan soalan bodoh yang di ajukan.
“Korang ni betul ke tidak. Ada ke tanya macam tu. Pasal dengan budak lelaki la yang aku jadi macam ni.”

“Iye tak ye juga eks. Kalau dengan budak perempuan, takkan kau nak cerita dengan kita orang,” Ekin menggaru kepala.

“Ampun Cah. Kau jangan main-main Ecah,” soal Ain sekali lagi. Seakan tidak percaya dengan apa yang di dengarnya.
“Apa yang aku nak main pulak. Tak cukup lagi ke aku main hoki ni. Aku cakap benda yang betul la ni,” sela Aisyah.

“Aku rasa aku tahu siapa?” Ekin tersenyum sumbing sambil mengangkat kening. Tak ubah macam penyiasat persendirian.
“Dengan Akim kan?” bibirnya semakin galak tersenyum.
“Woit!! Mulut tu slow la sikit. Tak ada insurance lansung.” Rungut Aisyah. Memang tak reti nak cover betul.

“Macam mana boleh kena?” Ain dan Ekin terus saja duduk di hadapan Aisyah. Ingin mendengar cerita sensasi dari Aisyah selanjutnya. Perkara penting begini tak boleh di biarkan terlepas.

“Entah. Aku pun tak tahu macam mana nak cerita.” Aisyah masih merasa terganggu dengan kejadian itu. Makin bertambah apabila mereka di takdirkan berada di kelas yang sama.

“Kau cerita je lah macam mana pun,” Ekin tidak habis-habis mendesak.
“Ha ah la. Kau cerita la betul-betul.” Ain turut sama mendesak.

“Okay aku cerita. Dengar betul-betul. Tapi…. Aku tak mahu ada orang lain yang tahu selain kita. Faham?” Ekin dan Ain mengangguk laju.

Aisyah mula bercerita dari mula bagaimana kejadian itu berlaku sehinggalah ia terlupa akan tugas yang di berikan cikgu Halim. Ekin dan Ain mendengar dengan penuh khusyuk tanpa sebarang soalan.

“Apa yang kau senyum-senyum?” soal Aisyah pada Ekin yang galak tersenyum. Ni mesti ada apa-apa.
“Best tak?” terlopong Aisyah. Tak sangka temannya boleh berfikiran begitu.
“Apa jenis soalan tu?”
“Alaaa… aku gurau je la.”
“Banyak la kau punya gurau.” Ekin tersengih. Memang betul pun soalannya agak melampau.

Aisyah bangun lalu melangkah menuju ke tengah padang. Kayu hoki di gengam kemas. Langkah di hayun tampak yakin sedangkan fikirannya agak terganggu. Panggilan Ain dan Ekin tidak di endahkan. Terus saja berlari mendapatkan teman yang lain.

“Ain!”
“Apa dia?” jawabnya malas.
“Kau tak perasan apa-apa ke?” Ekin dan Ain masih bersantai di tepi padang. Penat bermain sebentar tadi masih belum hilang. Tak larat nak ikut langkah Aisyah yang terlalu minat dengan sukan hoki.

“Perasan apa?” Ekin mengeluh.
“Apa la kau ni. Itu pun lembab. Takkan kau tak perasaan. Nama je kawan baik,” Ain mengerutkan dahi. Masih tidak dapat memahami kata-kata Ekin.
“Tak perasan apa ni? Kau cakap je la. Tak payah nak pusing-pusing.”

Ekin melihat Aisyah di tengah padang yang sedang mengejar bola. Sejak dari pagi lagi hatinya dapat merasa sesuatu. Dan kini apa yang bermain di fikirannya bakal menemui satu jawapan.

“Kau tak rasa ke yang Ecah tu dah jatuh cinta…” riak wajah Ain sudah di jangka. Pasti kakak kembarnya terkejut. Tapi itulah hakikatnya. Hakikat yang masih samr-samar dan sukar di tafsir dengan mata kasar.

“Kau ni cakap biar betul. Kau jangan main-main.” Ekin tersenyum lagi. Ini baru penerimaan Ain, belum Aisyah.
“Kalau kau tak percaya, kau cuba perhatikan dia betul-betul. Aku yakin kau pun boleh nampak perubahan dia,” jelas Ekin yang semakin memeningkan kepalanya.

“Alaa… kau ni. Cuba straight to the point. Tak payah nak pusing sana, pusing sini.” Ain turut memandang Aisyah. Tiada apa pun yang pelik. Semua masih sama.
“Okay. Pernah tak kau dengar Aisyah cakap pasal ‘lelaki’ sebelum ni.” Soal Ekin kepada Ain. Gaya tu dah macam pakar kaunselor. Macam serba tahu.
“Setahu aku tak pernah.” Ekin mengangguk. Memang itu jawapannya.
“Kau pun tahu kan riaksi dia bila kita sembang bab lelaki.”
“Selalunya kena talbiah. Tak pun kena ceramah,” Ekin angguk lagi. Itu juga benar.

“Tahu pun kau. Tapi apasal tadi dia cepat melenting. Muka pun nampak macam gelisah je. Macam ada sesuatu yang ganggu fikiran dia. Dan aku yakin yang semua ni berpunca dari insiden tu. Kalau tak, takkan dia nak menggelabah masa Akim bagi kertas projek tu.” Ain berfikir seketika.

“Betul juga kata kau eks. Selalunya dia relax je. Lepas balik dari jumpa cikgu Halim terus jadi bisu. Termenung memanjang.” Ekin tersenyum lebar.
“Aku tahu sekarang ni dia tengah berperang. Berperang dengan perasaan sendiri. Aku nak tengok sampai bila dia nak elak benda ni.”

Hanya tinggal satu saja lagi. Adakah andaiannya benar-benar belaka. Jika benar segala telaannya, Akim adalah orang yang pertama berjaya mengetuk pintu hati milik Aisyah. Pintu hati yang tidak pernah cuba untuk di buka. Seolah-olah sengaja di biar terkunci.


*************************

Akim merenung dari jauh. Niatnya untuk menyertai pasukan hoki terbantut apabila terlihat kalibat Aisyah di tengah padang. Seakan ada tarikan kuasa magnet untuk mengunci kakinya dari berlalu.

Corak permainan Aisyah di perhati dengan teliti. Setiap pukulan yang di buat agak kemas. Pantas mencari ruang dan bijak mengatur langkah.

“She’s great,” pujinya apabila Aisyah berjaya menjaringkan gol.

“Jauh menung,” Akim tersentak. Suara seseorang dari arah belakang mengejutkannya. Akim menoleh. Cikgu Halim berdiri di sebelahnya. Akim berwajah biasa.
“Eh… tak adalah cikgu. Saja datang tengok,” bohong Akim. Bukan sengaja tapi terpaksa. Nak selamatkan keadaan.

“Ohh… Minat ke?”
“Biasa-biasa je cikgu. ” Cikgu Halim angguk perlahan. Kebetulan pula ternampak Akim ketika pulang dari tandas.

“Kamu orang baru kat sini kan? Sebelum ni tinggal di mana?” anak mata masih belum mahu mengalih pandang. Seakan di paku untuk tidak berganjak.
“Tinggal di JB,” soalan cikgu Halim di jawab tanpa menoleh.
“Kamu di sini tinggal dengan siapa?”
“Dengan nenek.” Jawabnya pendek. Malas untuk bercerita soal keluarga.

“Keluarga kamu tak ikut sekali?”
“Cuma saya. Lagipun kat sini nenek tinggal sorang.” Cikgu Halim mengangguk lagi. ‘Rajin juga budak ni,’ bisik hati cikgu Halim.

Budak-budak sekarang bukan senang nak di bentuk. Jika di halang, ada saja alasannya. Sedangkan semua itu di lakukan untuk kebaikan. Nama pun zaman dah berubah. Mentality pun terpaksa di ubah juga. Kononnya nak ikut peredaran zaman.

Akim merasa itulah jawapan yang sesuai. Sedangkan dirinya tahu bukan itu punca utama dirinya tercampak di situ.

Desakan demi desakan memaksa kedua orang tuanya melepaskan Akim tinggal bersama neneknya.

“Jom,” habis hilang segala kenangan lalu. Akim tersedar dari lamunan. Dirinya masih berada di sekolah barunya.
“Nak ke mana cikgu?” soalnya pelik.
“Dari kamu duduk tak buat apa-apa di sini, lebih baik kamu masuk team hoki sekolah.” Ha ha ha. Perkara yang ingin di elak terjadi juga.

“Er.. tapi cikgu…er…aa…saya tak pandai la cikgu,” Cikgu Halim tersenyum.
“Tak apa… Jom lah,” Akim terkejut apabila cikgu Halim memaut bahunya dan mendorong tubuhnya bergerak. Nak tak nak, kaki terpaksa di buka. Langkah di atur menuju ke padang.

Tiba di padang, sebatang kayu hoki di hulurkan padanya.
“Saya tahu kamu pandai main hoki. Pernah main sampai ke peringkat negeri. Betul kan?” Gulp! Kan dah kantoi. Akim termalu sendiri.

Itulah, lain kali jangan cakap bohong. Sebab tu orang kata bohong tu berdosa. Kan dah kena batang hidung sendiri.

“Mana cikgu tahu?”
“Rekod sekolah lama kamu.”
Toing! Toing! Toing! Akim terperangkap. Nampaknya semua rekod sekolah lama ada bersamanya. Memang sah tak boleh nak lari.

“Kamu ingat dengan budak perempuan yang terlanggar dengan kamu pagi tadi,” Akim angguk perlahan. Wajah Aisyah terbayang di mata.
“Saya cabar kamu.” Akim faham apa yang di maksudkan cikgu Halim. Akhirnya angguk tanda setuju.

Cikgu Halim memanggil seorang pemain pertahanan keluar padang untuk di gantikan dengan Akim. Beberapa pemain memandang larian Akim ke tengah padang.


*********


Hantaran cantik Ain di sambut kemas Aisyah lalu menggelecek bola menghampiri kawasan D. Dua orang pertahanan pemain lelaki sedang giat mengapitnya. Cuba mencuri bola dari kawalannya. Aisyah bijak mencari ruang untuk melepaskan diri, dengan sengaja ia menghentikan lariannya. Apa lagi, terbabas la dua permain pertahanan lawan.

Memang agak sukar untuk mengawal rentak permainan Aisyah. Bola di bawa ke kanan padang sebelum kayu hoki di hayun tinggi. Bola di rembas sekuat hati menuju ke gawang lawan. Dan……

Akim tersenyum mengejek. Mengejek kerana dapat menyelamatkan gawangnya dari di bolos lagi. Bola berada dalam kawalannya. Dengan pantas, Akim menghantar bola terus kepada pemain tengah pasukannya.

Aisyah diam terpaku. Kakinya kaku untuk bergerak. Macam dah kena sumpah.
“Kenapa? Tak percaya,” bisik Akim ketika melintasi Aisyah. Akim sengaja membuat Aisyah semakin tidak keruan. Larian Akim hanya mampu di pandang.

“Goaaal!!” laung beberapa pemain lelaki selang beberapa minit. Bersorak meraikan kejayaan mereka menewaskan penjaga gawang pasukan pelajar perempuan.

“Hah!! Goal lagi,” keluh Ekin. Sementara itu Ain melangkah mendapatkan Aisyah.
“Kau okay ke tidak ni Cah,”
“Macam mana dia boleh ada dalam team budak lelaki?” Aisyah masih terkejut. Ain memandang permainan Akim.
“Kau ni biar betul Cah. Dah dia tu lelaki, mestilah masuk team budak lelaki. Takkan nak masuk team kita kot. Kau nak suruh dia pakai lipstick.”

‘Agaknya aku tengah mimpi kot. Tapi kenapa rasa macam real je. Tak macam mimpi pun.’

“Ain, kau tampar aku sekarang,” arah Aisyah pada Ain. Terkejut sakan kawan tu. Maunya tidak.
“Kau ni apasal? Dah kena sampok ke? Tak nak la aku,” tolak Ain. Tak pasal-pasal jadi kes lain pula.

“Tampar aku ce…!!” sergah Aisyah sambil mencengkan tangan kiri Ain. Dan kerana terkejut, secara spontan tangan kanan Ain melayang betul-betul di pipi kiri Aisyah.

Panggg!!!

‘Mak aih… sakitnya….’ Aisyah terdiam seketika. Terkebil-kebil di hadapan Ain. Gigi di ketap kuat.

“So..sorry Cah. Aku tak sengaja,” terketar-ketar suara Ain. Pipi Aisyah berubah merah.
“Cah…say something,” tubuhnya di goncang Ain. Dirinya dapat merasa semua itu. Bermakna ini semua bukannya mimpi. Dan ia benar-benar terjadi.
“Thanks,” ucap Aisyah.
“Heh, macam ni pun ada ke?” bisik Ain sambil mengekori larian Aisyah.

Aisyah kembali menyambung permainan. Seboleh-bolehnya ia mencuba untuk tidak bertembung dengan Akim. Tapi sayang, dia tidak tahu akan cabaran yang di sambut Akim.

Ke mana saja Aisyah membawa bola, Akim pasti datang merampasnya. Sudah puas mencuba tetapi masih gagal untuk melepasi pertahanan Akim. Setiap kali ia gagal, Akim pasti tersenyum padanya. Aisyah terasa seperti di ejek. Dia give up.

“Toyol betul la.” Marahnya lalu mencampak kayu hoki ke tanah. Geram kerana permainannya tidak seperti selalu. Jika kerap begini, habis la reputasinya sebagai pemain terbaik.

“Siapa yang toyol.”
“Opocot!!” habis terlepas botol mineral yang di pegang. Tiba-tiba Akim menyapanya dari belakang. Akim tunduk lalu mengutip botol mineral untuk Aisyah. Gadis yang sudah mendapat tempat di hatinya.

Melihat Aisyah yang kaku, Akim terus saja membuka penutup botol lalu meneguknya. Makin seronok bila melihat mata Aisyah terbuka luas. Sempat merenung wajah itu sekali lagi secara dekat.

‘Woi..air aku…’ Tak sangka Akim berani minum air minumannya. Bibirnya kaku untuk menghalang.

“Terima kasih,” ucap Akim sebelum menyerahkan botol itu kembali kepada Aisyah. Sampai tak terkata Aisyah di buatnya. Dah macam patung. Hanya mampu melihat apa yang Akim buat padanya.

Sebelum berlalu, Akim sempat mengenyitkan mata. Sambil tersenyum nakal, Akim melangkah meninggalkan Aisyah.

AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ I'm Yours 2

 

Design by Amanda @ Blogger Buster