Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Ku Yang Setia 5  

Tuesday, April 14, 2009

Sejak dari peristiwa itu, abah dah tak benarkan aku naik motor sendiri kecuali dalam keadaan tertentu je. Yang akan jadi driver aku tiap-tiap hari adalah bakal anak menantu abah aku. Siapa lagi kalau bukan Haiqal. Agak-agak dia juga lah yang bagitau abah supaya tak benarkan aku naik moto sendiri. Geram gila.

Budak dekat tempat kerja aku pun dah kenal sangat dengan Haiqal. Dia siap boleh sembang-sembang dengan bos aku lagi. Sepanjang tu dia memang layan aku dengan baik. Lepas balik kerja, kami akan singgah untuk makan lewat malam. Kalaulah lagi lima enam bulan dia buat macam ni, gerenti badan aku dah besar macam tong drum.

“Nak makan dekat mana?” Haiqal mengenakan helmet di atas kepala ku. Walaupun dah puas aku pujuk nak pakai sendiri, dia tetap tak benarkan. Macam intan payung dia layan aku.

Masa pakai atau buka, memang dia yang akan buat. Romantik sangat la pulak tapi nak buat macam mana, aku dah jatuh hati dekat dia. Cuma belum sampai waktu nak ucap je. Tunggu masa yang sesuai.

“Tak kisah la. Janji makan. Dah lapar gila ni,” aku membonceng belakang skuternya.
“Sew Hai tak ikut sekali?”
“Sew Hai cuti la hari ni. Dia ada kerja sikit” Haiqal mengangguk.
“Kalau macam tu kita makan tempat biasa lah,” cadangnya.
“Ok juga tu. Saya teringin nak makan magie goreng mamak,” bila bercakap magie goreng boleh membuat aku terliur. Aku memang gila magie goreng.

“Makan la benda lain. Tak boring ke asyik makan benda yang sama je,”
“Tu je yang boleh masuk pun waktu-waktu macam ni,”
“Tak elok kalau makan magie tu selalu. Mudah kena kanser.” Bebel Haiqal.

Dia mula lagi dengan ceramah kesihatan dia. Aku tahu lah yang dia tu nak jadi dokter macam kakak dia, tapi jangan la asyik nak ceramah dekat aku je. Naik boring aku dengar. Ada je benda yang aku buat tak kena.

“Awak nak bawa saya makan ke tidak. Kalau asyik membebel je baik awak hantar saya balik. Lagi bagus. Kat rumah pun saya boleh masak sendiri.” Rajuk ku.

“Masak. Awak nak masak apa?”
“Masak magie la. Apa lagi,” Haiqal mencebik.
“Ingat nak masak apa tadi. Boleh gak tumpang sekaki. Kalau magie baik tak payah.” Eh eh mamat ni. Aku tak kata pun nak ajak dia. Perasaan betul.


Sampai di kedai mamak, Haiqal membuka helmet ku. Aku membetulkan sedikit rambut yang khusut di tiup angin. Kami berjalan menuju ke sebuah meja yang baru di kosongkan. Walau malam sudah larut begini, masih ramai lagi yang melepak di kedai mamak tu. Tambah pulak kedai tu pasang Astro. Orang kata apa, ‘Macam-macam ada’

“Awak makan benda lain ek?” dia masih tidak putus asa memujuk. Kesian la pulak tapi aku memang dah kempunan gila nak makan magie goreng kedai ni. Dia punya magie goreng special wa cakap lu. Memang best. Tapi yang tak bestnya aku rasa malam ni aku terpaksa makan benda lain. Kalau tidak, sampai balik la aku kena dengar mulut si Haiqal ni membebel pasal kesihatan.

“Ye la,” aku jawab pendek. Nampak dia tersenyum meraih kemenangan.
“Mamak, bagi milo ais dua. Awak nak makan apa?” Haiqal menoleh kearah ku. Apa yang aku nak makan eks. Semuanya biasa-biasa je. Ha..! Idea.

“Bagi saya magie kuah la satu,” aku tersenyum. Kalau tak dapat magie goreng, magie kuah pun jadi la. Aku perasaan yang Haiqal dah jegilkan mata dekat aku.

“Tadi kata nak makan benda lain, tak nak makan magie.” Soal Haiqal sedikit tegas.
“Saya cakap tadi magie goreng bukan magie kuah. Awak silap dengar kot,” aku sengih.

“Nakal la awak ni. Kalau awak sayangkan saya, baik awak jangan selalu sangat makan magie tu.” Aku dengar suara Haiqal dah lain.
“Bila pulak saya cakap saya sayang kat awak. Awak ni dah pening kot?” aku buat-buat hairan. Padahal dalam hati tu, nama dia je yang bertahta.

“Ye la. Sekarang ni boleh la awak cakap macam tu. Bila saya dah duduk jauh dengan saya, baru awak tahu.” Aku tersengih. Pandai si Haiqal ni bermain kata-kata. Walau teruk macam mana pun aku buat kat dia, langsung tak terasa hati. Paling kuat pun merajuk main-main. Dan untuk sekian kalinya, aku tak pujuk pun.

Kami makan sambil berbual rancak. Macam-macam dia tanya dekat aku. Kiranya macam kami ni tengah mengenal hati budi masing-masing. Secara tak langsung aku pun tahu kehidupan dia yang dulu. Boleh la tahan.

Tapi dia langsung tak cakap pasal wanita dalam hidup dia. Aku pun nak tahu juga dulu dia berkawan dengan siapa. Pernah ada steady girls ke belum. Pernah bercinta ke belum. Pada aku semua tu penting sebab aku ni memang kuat cemburu. Walaupun aku tak pernah bercinta, tapi aku tak nak steady boy aku akan membuat perbandingan antara aku dengan orang lain.

Jatuh la reputasi aku. Bila aku tanya sikit, dia terus elak. Macam ada benda yang dia sembunyi dari aku. Nak paksa pun tak boleh juga. Lelaki ni bukan boleh di buat main-main. Kalau pasal diri aku, dia tak payah tanya pun tak pe sebab dia dah selidik semuanya tentang aku pada abah. Yang tak syoknya si abah aku tu pergi cerita semua hal-hal aku pada Haiqal. Yang secret-secret pun abah cerita habis. Tak sporting lansung.


“Bila awak nak pergi oversea?” aku cuba mengubah tajuk bila dia langsung tak jawab soalan ku. Susah betul.
“Mungkin dalam sebulan dua lagi. Kenapa? Awak nak ikut ke?” aku mencebik. Perasan betul la dia ni. Kalau aku sayang dekat dia pun belum tentu aku nak iktu dia pergi sana.
“Tak ada masa saya nak ikut. Kat sini pun masih banyak lagi tempat untuk saya continue study,”

“Kalau awak ikut pun saya tak kisah. Lagi saya suka. Kita boleh study sama-sama,” Haiqal menyedut minumannya.
“Ye la tu. Bahaya kalau dekat-sekat selalu. Nanti jadi benda lain pulak,” aku menyandarkan tubuh ku di kerusi.

“Benda apa pulak yang jadi?” Haiqal tersenyum buat-buat tak faham.
“Faham-faham sendiri sudah la,” muka aku dah separuh merah. Aku jadi malu sendiri.
“Saya tak faham la. Boleh awak terangkan lagi benda apa yang boleh jadi kalau kita duduk dekat-dekat?” Haiqal sudah tersenyum nakal. Sengaja ingin mendera perasaan ku.

“Jadi macam-macam la.” Aku cuba berdalih.
“Jadi macam mana tu? Saya masih tak faham la,” geram betul aku.
“Ye la. Kalau kita duduk dekat-dekat, nanti kita susah nak kawal perasaan kita. Nafsu tu lagi susah nak kawal,” aku dengan selamber menerangkan pada Haiqal. Dia masih senyum-senyum nakal.
“Ye ke? Duduk dekat macam mana tu? Macam ni ke?” aku tengok Haiqal sudah mengalihkan kerusinya begitu hampir dengan ku. Memang dekat. Aku dah jadi tak tentu arah. Cepat-cepat aku pukul halus lengan Haiqal.

“Gatal! Dah. Jangan nak cari pasal,” Haiqal ketawa melihat wajah aku dah masam macam cuka.
“Kenapa? Awak takut ke? Bukan saya nak buat apa pun. Paling kuat pun saya cium awak. Bukan luak,” aku terkejut. Amboi..amboi…amboi… Ingat aku ni apa. Sedap sangat ke merasa penampar Korea aku. Nak lagi ke?

Aku cuba berdiri tapi di tahan pantas. Aku kawal api kemarahan. Ni yang buat hati aku ragu-ragu nak terima dia. Belum pun jadi awek dah cakap yang bukan-bukan. Kalau jadi bini, lembik aku agaknya.

“Sorry. Saya gurau je. Saya tahu awak bukan jenis perempuan macam tu. Tapi tak salah kalau awak ada perasaan macam tu. Awak Cuma kena kawal, bukan terus buang perasaan tu. Kalau tak, sampai bila pun saya masih tak tahu yang awak sayangkan saya. Walaupun bukan keluar dari mulut awak, tapi saya dapat baca dari gerak geri awak. Awak terlalu naïf Kasih,” lembut bicara Haiqal. Aku jadi terkesima.

Perasaan aku dari naik terus jatuh menjunam. Tak sangka dia boleh baca dari gerak geri aku. Memang aku tak mampu nak jawab apa. Naif…. Mungkin itu yang sesuai untuk aku dalam bab-bab percintaan ni.


Malam tu agak lewat dia hantar aku pulang. Nasib baik abah tak sound. Aku cuak juga, manalah tahu angin abah tak kena malam tu. Aku terus masuk bilik. Nak rehatkan badan. Masa aku nak naik bilik, aku perasan yang kakak ipar aku tu pandang lain macam je. Pasal apa aku pun tak pasti.

Talifon bimbit kesayangan aku berdering lepas aku keluar dari bilik mandi. Nasib baik tak terlondeh tuala aku sebab nak pick up phone punya pasal.

“Hai sayang,” suara Haiqal di hujung talian. Memang dah jadi kebiasaan dia akan call lepas dia sampai di rumah. Nak hantar report.

“Hai. Dah sampai ke? Lajunya awak bawak motor? Awak merempit eks,” aku masa tu dah berguling-guling atas tilam. Nasib baik dalam bilik tu aku sorang. Kalau tak memang payah.

“Tak la. Saya bawa macam biasa la. Dah mandi?”
“”Dah. Baru lepas. Awak nak tidur pukul berapa ni?” aku menegerling jam di dinding. Baru pukul 11.30 malam.
“Kalau boleh saya nak borak sampai pagi dengan awak. Boleh kan sayang,” pandai betul dia menggoda aku.

“Esok saya kerja la. Awak ni tak kesian dekat saya ke?”
“Eh…lupa pulak. Saya ingat nak bawa awak jumpa dengan family saya.” Telinga aku dah kecut macam kena rendam dengan cuka.

Dia nak bawa jumpa family dia nak buat apa? Aku dah fikir yang bukan-bukan. Aku sebenarnya tak ready lagi. Bukan apa, masih terlalu awal untuk kami berhubung sejauh ini. Nak jumpa family lagi. Panjang ceritanya pulak nanti.

“Kenapa cepat sangat. Saya tak ready lagi la wak. Kalau boleh saya nak habiskan study dulu baru nak fikir soal ni,” aku tak mahu dia kecil hati dengan aku tapi aku tak boleh ikut kehendak dia juga.

“Lambat sangat la sayang. Saya tak sanggup nak berjauhan dengan awak. Ingat saya nak cancel je application tu tapi mama nanti marah pulak,” mamat ni memang dah gila agaknya.


“Sabar la. Tak lari gunung di kejar. Kalau awak sayang dengan saya, awak kekalkan perasaan tu sampai awak kembali ke sini. Kalau tak, saya pun tak dapat nak tolong,”

“Tak pe la kalau awak tak sudi. Nak buat macam mana. Ok la wak. Jangan tidur lewat sangat. Selamat malam,” Haiqal menamatkan talian tanpa tunggu jawapan aku.
Dia merajuk dengan aku. Aku call balik pun dia tak jawab. Nampaknya aku kena lah belajar ma

AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ Ku Yang Setia 5

 

Design by Amanda @ Blogger Buster