Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Ku Yang Setia 2  

Tuesday, March 31, 2009

Masuk hari ni dah seminggu aku terperap dekat rumah. Saja nak merehatkan minda. Aku duduk lepak seorang sebab semua dah keluar pergi kerja. Abang long asyik paksa aku kerja dekat kilang dia. Malas aku nak kena kerja satu tempat dengan dia. Bukan apa sebab kakak ipar aku pun kerja tempat yang sama.

Kalau boleh aku malas nak kerja dekat kilang. Puas aku pujuk abah minta izin kerja dekat shopping komplek. Jadi salesgirls apa salahnya. Nasib aku ni anak kesayangan abah, mestilah abah izinkan. Mula-mula tu abang long tak setuju. Macam-macam dia bagi alasan. Ada ke dia cakap nanti aku akan jadi bohsia. Aku pun apa lagi, bidas la dengan ayat power. Kalau kata nak jadi bohsia, budak kilang pun boleh. Terus dia diam.

Masa aku tengah syok tengok tv, ada orang bagi salam. Suara macam aku kenal.
“Waalaikum salam.” Jawab aku.
“Memang aku dah agak dah, Hmm masuk la,” aku pelawa Niza masuk.
“Kau sorang je ke?” soal Niza.
“Ha ah. Kenapa?”
“Tak de la. Saja je aku tanya.” Dia tersengih menampakkan gigi.
“Tiba-tiba je muncul. Ada cerita baru ke?”
“Saja je aku datang. Aku ingat nak ajak kau ronda-ronda. Boring la asyik duduk rumah je.” Memang aku dah agak tujuan dia datang.
“Nak ke mana? Kau tak keluar dengan Hana.” Dengar je nama Hana, muka dia berubah. Ni mesti ada sebab.
“Malas la.” Dia seperti sembunyikan sesuatu dari aku.
“Cuba bagitau aku. Apa yang dia dah buat dekat kau.” Aku cuba merisik. Dia ni bukan senang nak terasa hati dengan orang. Mungkin lepas apa yang aku bagi tau dekat dia kot, dia jadi macam ni. Mudah terasa hati.

“Aku dah fikir masak-masak lepas kau nasihatkan aku hari tu. Mula-mula aku ingat kau cemburu bila aku lebih rapat dengan Hana tapi aku silap.” Panjang lebar dia terangkan dekat aku.

Dari a sampai z dia cerita tak tinggal sikit pun. Dia siap bagitau yang Hana suka keluar dengan lelaki dari keluar dengan perempuan. Kalau keluar dengan aku pun dia tak berapa suka sebab aku akan lebih menjadi tumpuan budak lelaki. Nak tergelak pun ada jugak. Aku ni bukannya reti berfesyen macam dia tu tapi memang aku tak nafikan setiap kali kami keluar ronda, aku la menjadi bahan siulan.

“Sabar je la. Aku pun bukan kisah sangat kalau tak keluar dengan dia.” Aku cuba sejukkan hati Niza.
“Kalau dari dulu aku sedar kan bagus. Tak la aku jadi hamba dia.” Aku terkekeh gelak melihat muncung Niza semakin panjang.
“Eh..kau nak minum tak. Tunggu sini kejap eh, aku pergi buat air.”
“Tak payah la Kasih. Kita minum dekat luar je la,” cadang Niza.
“Ok la. Kau punya pasal, hari ni aku temankan kau. Tapi hari ni je tau sebab minggu depan aku nak kerje dah.” Niza terkejut.

“Kau dah dapat kerje ke Kasih?” aku angguk.
“Ala, jadi sales girls je.”
“Tak kisah la. Janji halalkan.” Aku senyum. Niza sudah ceria kembali.


**************


“Wei Niza, kau tak penat-penat lagi ke. Dah satu shoping komplek ni kita round.” Aku terduduk kepenatan.
“Ala kau ni Kasih. Bukan selalu pun aku dapat ronda-ronda dengan kau.” Niza duduk di sebelah ku.
“Dah banyak yang kau borong ni. Takkan tak cukup lagi?” aku menunjukkan bag-bag di tangan ku.
“Tu kalau belum tengok lagi aku shopping dengan Hana.” Aku mencebik. Kalau setakat nak bangga diri menghabiskan duit nak buat apa.
“Itu Hana bukan aku.” Suara aku dah lain. Mungkin Niza sedar sebab aku tak suka di bandingkan dengan Hana. Kalau nak buat perbandingan pasal pelajaran aku tak kisah. Tapi kalau pasal benda yang tak berfaedah macam ni baik tak payah. Aku tak layan pun.

“Sorry. Aku tak sengaja. Kita pergi satu tempat ke lagi. Please.” Niza memujuk ku.
Tanpa jawapan aku bangun dan melangkah. Niza cuba mengejar menyaingi ku.
“Next time jangan buat lagi. Aku tak suka.” Ku memberi amaran kepada Niza.
“Baik bos.” Niza memberi tabik kepada ku. Aku kembali tersenyum.
“Kita nak pergi mana pulak ni?” soal ku.
“Kita pergi kedai kasut. Aku nak cari kasut jogging la.” Aku senyum.
“Apasal tiba-tiba nak cari kasut jogging? Kau nak diet ke?” dia tersengih.
“Aku ingat nak turunkan berat badan aku sikit.”
“Bukan badan yang menjadi soalnya Niza, tapi hati kau tu yang penting. Aku yakin masih ada lagi lelaki dalam dunia ni yang suka gadis macam kau ni.” Aku cuba memberi kata semangat.

“Aku bukan apa Kasih, aku sebenarnya jelous tengok kau dengan Hana. Badan korang kecik je. Tak macam badan aku. Mengalahkan anak gajah,” suara Niza sedikit kendur.
“Kecik atau besar sama je pada aku. Aku tak kisah semua tu. Kalau nak diet jugak, biar aku temankan kau pergi jogging tiap-tiap hari.” Pujuk aku.

“Aku tak kisah Kasih. Aku tau kau sayangkan aku.” Niza memeluk bahu ku. Aku senang melihat senyumannya.

Kami memasuki sebuah kedai menjual kasut-kasut sukan. Aku membelek kasut-kasut yang di pamerkan. Harganya memang boleh bikin kepala botak. Aku tak sama macam Niza. Dia kalau nak apa je mesti dapat. Anak orang kaya boleh la.

Tengah aku pusing-pusing satu kedai tu, bahu aku di cuit seseorang. Nasib baik tak melatah. Aku pun toleh.

Jeng..jeng…jeng….

Rupanya budak yang tarik tangan aku masa dekat bas stop hari tu. Hari ni dia nampak lain sangat. Macho gila. Nama dia pun aku tak tahu.
“Hai,” aku rasa badan aku dah melayang bila dengar suaranya. Tapi aku control balik. Malu la nanti kalau dia sedar yang aku tak tahan tengok muka dia yang aku cakap macam kambing tu.
“Hai,” aku cuba sembunyikan perasaan ku.
“Sorang je ke?”
“Er..tak dengan member,” dia mengangguk mendengar jawapan pendek ku.
“Bila awak nak keluar dengan saya?” Erkk! Keluar? Macam mana nak cakap dekat dia ni. Aku bukan biasa nak keluar dengan lelaki. Dia masih menanti jawapan ku.

“Er..aaa…saya tak boleh la.” Itu saja yang mampu aku berikan.
“Kenapa? Awak takut ke? Saya bukannya makan orang,” dia tidak berputus asa. Bukan aku tak mahu tapi. Memang aku takut pun sebab dia hansem sangat. Biasanya orang hansem ni playboy. Tu yang aku susah sikit nak percaya.

“Next time la ek. Saya ada hal ni.” Aku cuba melarikan diri darinya. Dia menghalang ku. Aku mencari kelibat Niza. Tangan ku sudah dicengkamnya.
“Bagi saya seribu sebab.” What! Jangan kata seribu, satu pun aku tak de sebab nak tolak.
“Awak ni gila kot. Mana saya nak cari banyak macam tu.” Wajahnya serius. Gerun juga bila tengok muka serius dia. Apa la yang aku nak kelentong dia ni.

“Eh Haiqal. Buat apa kat sini? Kenal Kasih ke?” Niza muncul menyelamatkan ku.
“Kenal sangat. Cuma orang tu je yang sombong.” Jawabnya sambil mencebik kepada ku.

Aku memandangnya sambil mengerutkan dahi ku. Dia mengangkat kening. Aku menunjukkan isyarat supaya dia melepaskan tangan ku.
“Opss..sorry. Terpegang pulak.” Dia tersipu malu.Dia mungkin tidak sedar tangannya masih mencengkam tangan ku. Niza sudah perasaan hal itu sejak tadi lagi hanya tersenyum.

Aku tahu namanya dari mulut Niza. Aku sendiri tidak terfikir langsung untuk bertanya kepadanya. Sepadan betul dengan orangnya.

“Jom Haiqal kita minum-minum. Aku dahaga la,” elok je Niza pergi ajak Haiqal. Tadi masa aku ajak minum langsung dia tak nak. Pandai betul dia berlakon.
“Ok juga tu. Nanti kejap. Aku bagitau member aku sekali.” Aku melihat Haiqal mengeluarkan talifon bimbitnya dari poket seluar.
“Ajak la member kau sekali. Ramai-ramai lagi bagus.” Dengan selamber je Niza ajak kawan-kawan Haiqal. Haiqal pun anggukkan kepala.

Aku bukan kenal sangat dengan dia orang tu. Yang Niza ni pandai-pandai je buat keputusan. Dia langsung tak tanya aku. Lupa kawan betul. Tapi kalau dia tanya aku pun belum tentu aku nak pergi. Memang dah tabiat aku kurang senang nak keluar dengan lelaki.

“Aku nak balik la Niza.” Baik aku angkat kaki sebelum Haiqal sedar. Tapi memang nasib aku malang sebab dia dah pegang tangan aku. Kami sempat main tarik-tarik tangan lagi. Naik kebas tangan aku di buatnya.

“Relax la Kasih. Yang kau takut sangat kenapa?” Niza macam tak tahu pulak yang aku tak suka. Lagi dia buat.
“Kita pergi minum sekejap je. Please...” Dia merayu. Alahai lembut je suara dia. Syahdu gila.
“Ye la Kasih. Aku kenal la dengan Haiqal ni. Dia kawan abang aku la.” Niza menerangkan kepada ku. Patutlah dia berani sangat. Agaknya abang Niza pun ada sekali agaknya.
“Tapi promise, lepas ni kita terus balik.” Niza mengangkat tangan seperti sedang mengangkat sumpah.

“Ye la tuan puteri. Takut sangat.” Sindir Haiqal sambil mencubit pipi ku.
“Hei..sakit la.. ingat pipi kita ni macam kuhi pau ke?” sakit siot dia cubit. Naik merah pipi aku macam pakai blusher. Dah tu sebelah je pulak tu. Ada juga la nampak macam minah mereng. Dia gelakkan aku.
“Boleh tak lepaskan tangan saya. Rimas la orang asyik tengok je.” Pinta ku kepada Haiqal. Ketawanya semakin reda. Matanya masih lagi memandang ku.
“Biar la orang nak cakap apa. Pedulikan.”
“Saya tak suka la.”
“Tapi saya suka,” dia senyum. Sengaja mainkan kata-kata ku.
“Lepas la. Nanti kalau pakwe saya nampak macam mana? Saya yang susah,” aku berdalih. Wajahnya beubah. Dia merenung ku. Aku jadi serba salah. Tapi aku tak kisah asal tangan ku dilepaskan.

“Betul awak ada special boyfriend?” aku terdiam. Nak jawab ke tak ni. Nanti dia tanya Niza macam mana. Ahh..lantak la.
“Er..ha ah .. a..ada..” tergagap aku jawab. Dia macam dah tahu aku nak kelentong dia.
“Kalau macam tu call la dia. Saya nak jumpa dengan dia.” Arahnya. Aku gelabah.
“Er..dia ada dekat Hong Kong.” Entah macam mana aku boleh jawab macam tu. Lawak betul masa tu. Dia pun aku tengok mcam nak gelakkan aku je.
“Baik awak cakap betul-betul. Kalau tak saya cium awak.” Dia sudah memegang kedua belah bahu ku. Kami kini berhadapan.

Tubuh kami semakin rapat, wajah kami semakin dekat.
“Ha..ttt..tu la pakwe saya.” Entah macam mana aku menunjuk seseorang yang sedang berjalan menuju kearah kami.

Dia memandang ku tanpa berkelip. Aku mengangkat kening. Tangan ku masih di genggam kemas. Orang yang ku tunjukkan tadi sudah semakin hampir dengan kami. Dia tergelak besar sampai semua yang ada di situ menoleh kearah kami termasuk la Niza dan abangnya.

“Kalau nak tipu pun jangan la sampai nak guna kawan saya.” Malunya aku. Boleh kantoi lagi dengan dia. Muka aku dah merah padam tahan malu. Tersipu-sipu aku jadinya.


Tiba-tiba……..
Pang !!!!!!!!!


******

AddThis Social Bookmark Button


0 comments: to “ Ku Yang Setia 2

 

Design by Amanda @ Blogger Buster