Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Sekadar pendapat  

Thursday, March 24, 2011

Apa yang di sukai oleh 'pembaca'dan apa yang mereka mahukan? Dalam bentuk Novel, jalan cerita yang macam mana mereka mahukan. Hhmm.. Rakyat Malaysia ni dah makin pandai untuk buat pilihan. Bahan bacaan pun dah semakin berlambak di pasaran tempatan. Cakap je nak buku apa, mesti ada. Ada yang jalan ceritanya sama. Ada yang baru, tak kurang juga yang jalan cerita berulang-ulang. Jalan cerita yang buat orang pening kepala pun ada juga.

Dari pihak pembaca dan pembeli, kita mestilah nak yang terbaik daripada buku yang kita beli. Jalan cerita yang bagus, mudah di faham, tak berbelit-belit dan yang paling penting sekali 'ending story' tu sendiri. 'Ending' yang menjadi pilihan mestilah 'happy ending'.

Dari pihak penulis pula, bukan senang kita nak puaskan hati semua orang. Nak bentuk cara penulisan kita pun bukannya senang. Macam orang kata tu, bukan senang nak jadi senang dan bukan susah nak jadi susah. Kadang-kadang tu memang tak jauh beza dengan cara penulis-penulis yang lain. Almaklum saja kalau buat Novel melayu. Dah tentu bahasa yang banyak yang kita gunakan adalah bahasa melayu. Cuma dengan cara mengolah ayat tu yang dapat membezakan stail penulis-penulis. Kalau yang kreatif, pasti ayat yang di olah akan menjadi lebih indah dan lebih puitis. Tapi tak kurang juga yang menggunakan ayat-ayat biasa.

Kalau jalan cerita memang menarik dan penulis pandai muatkan plot-plot yang sesuai, itu pun masih boleh menarik minat pembaca. Kesudahan cerita. Ramai juga yang mempertikaikan soal kesudahan cerita. Dan setiap mesti nak kesudahan cerita tu berakhir dengan 'happy ending'. Tak ramai yang suka dengan 'sad ending'. Tapi, dalam alam realiti sekali pun bukan semua jalan cerita akan berkesudahan dengan 'happy ending'. Kalau 'happy ending' yang di tunggu-tunggu, pembaca sendiri dah boleh agak jalan ceritanya macam mana.


Jadi.. apa pendapat korang semua. Yang mana lebih menjadi pilihan. 'Happy ending' ke 'sad ending'.

AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ Sekadar pendapat

 

Design by Amanda @ Blogger Buster