Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Ku Yang Setia 10  

Wednesday, May 27, 2009

Sudah dua jam aku duduk dalam bas. Punggung aku rasakan sudah naik berkematu. Nak buat macam mana, takkan aku nak berdiri pula. Nanti orang kata aku ni pelik dah terkena sawan. Dah la duduk hostel ni selalu dengar budak-budak siswi kena hysteria. Entah la. Tak nak fikir lebih-lebih sangat, nanti boleh jadi khurafat pula. Nasib aku agak malang sebab terpaksa duduk bersebelahan dengan seorang lelaki.

Nak kutuk sangat pun tak baik pula. Bertambah lagi dosa aku yang sah-sah memang bertimbun. Aku simpan juga dalam hati. Pemandu bas ni pun satu hal. Bawa bas macam kura-kura. Penghawa dingin langsung tak rasa. Naik berpeluh badan aku di buatnya. Sesekali kepala lelaki di sebelah aku terlentok mengikut rentak perjalanan bas. Yang aku geram, bas belok ke kanan sepatutnya kepala lelaki tu akan ke kiri. Tapi tidak, boleh pula dia ikut haluan bas tu bergerak. Berlawan kuasa gravity.

Pelan-pelan aku tolak kepalanya beralaskan tuala kecil. Boleh pula dia membuat selamba. Seperti tiada apa yang berlaku. Waktu yang sepatutnya cepat menjadi lambat. Jam di tangan aku rasakan terlalu lambat bergerak. Aku membuang pandang ke luar tingkap bas. Menikmati pemandangan yang dipenuhi sawah bendang yang sedang menghijau. Masih jauh lagi untuk menanti hari menuai.

Teringat pula sewaktu aku kecil-kecil dulu. Sebelum arwah ibu meninggal, kami sekeluarga pernah menyewa di sebuah kampung. Kerja abah hanya bersawah bendang. Itu pun abah terpaksa menyewa tanah dari orang lain. Memang agak susah kehidupan kami waktu tu. Agak lama juga abah bekerja di sawah. Sementara menanti waktu menuai, abah membuat kerja-kerja sambilan. Ibu pula waktu tu ambil upah menjahit baju. Ibu tak bersekolah tinggi. Kesempitan yang membuat ibu tidak mendapat pendidikan secukupnya. Begitu juga dengan abah.

Bila tiba musim menuai, kanak-kanak yang sebaya dengan aku yang paling seronok. Bila padi dah di tuai, boleh la kami main sepuas-puasnya. Kawasan bendang akan menjadi seperti sebuah padang bola yang tiada penghujung. Hanya batas-batas yang membezakan lot-lot tanah di bendang. Waktu tu memang tiada segan silu untuk bermain antara lelaki dan perempuan. Yang paling aku suka sewaktu duduk di kawasan bendang adalah ketika musim menimba telaga. Memang tak boleh dilupakan. Ibu selalu bising kerana aku tak seperti kanak-kanak perempuan yang lain. Aku gemar bergaul dengan lelaki. Amarah ibu langsung tidak melekat di hati ku.

Bila musim menimba telaga tiba, aku sering pulang lewat ke rumah. Apabila hari semakin senja barulah bayang ku akan timbul di permukaan pintu. Baju aku memang sudah dipenuhi lumpur. Apalagi, bebelan ibu yang akan ku dengar di sepanjang malam. Tapi aku tak kisah, sebab aku tahu yang ibu sayangkan aku. Pulang ku memang tidak pernah dengan tangan kosong. Ikan puyu akan tetap terisi di baldi. Paling sikit pun aku akan mendapat lebih dari sepuluh ekor.

Lebih kurang ketika aku bersekolah dalam darjah empat, abah mendapat kerja sebagai pemandu lori sampah di jabatan kerajaan. Dari situlah kehidupan kami berubah. Walaupun telah mendapat pekerjaan tetap, abah masih tetap mengerjakan sawah bendang. Sampai la aku nak masuk sekolah menengah, kami berpindah ke rumah baru. Abah membeli sebuah rumah flat di kawasan yang berdekatan dengan pekan. Walaupun abah seorang pemandu lori sampah, aku tak pernah nak rasa malu. Malah aku bangga dengan pekerjaan abah. Andai tiada orang seperti abah, tak dapat ku bayangkan sampah sarap yang busuk dan berulat membukit di setiap kawasan perumahan.

Aku tersentak. Habis terbang segala kenangan indah ku. Tak sempat aku nak ceritakan dengan lebih lanjut. Sekali lagi kepala lelaki di sebelah tersadai dibahuku. Aku mendengus geram. Ini dah lebih. Bila aku dah mula merungut, hati pun jadi panas la.
Aku dengan beraninya menepuk bahu lelaki di sebelah yang berbadan agak berisi . Matanya masih terpejam rapat. Sempat juga aku melihat ke arah kelopak matanya. Anak mata yang terselindung kelihatan bergerak-gerak. Betul ke orang ni tidur.

Seperti seakan baru tersedar dari lena, lelaki itu mengosokkan matanya.
“Encik! Kalau nak tidur lagi sedap, apa kata encik baring je atas riba saya. Lagi senang,” sindir ku. Bibir ku yang agak leser sedikit pun tidak merasa gentar. Malah, mataku turut menyertai bibirku dengan merenung tajam. Mungkin aku tak sedar yang suara ku tadi agak tinggi. Dua tiga penumpang berdekatan menoleh ke arah kami.

“Soryy ye dik. Abang tak sengaja,” terkulat-kulat lelaki di sebelah ku memohon maaf. Dirinya seakan malu-malu alah. Memang betul la jangkaan ku bahawa sepanjang perjalan lelaki itu berpura-pura tidur.
“Abang! Bila pula mak saya lahirkan encik jadi abang saya,” mulut ku tak mahu berhenti. Tapi suara ku tidak setinggi tadi. Wajahnya kemerahan menahan malu. Agaknya la kan, sudah berapa ramai wanita yang menjadi mangsa ketika duduk di sebelahnya. Aku mengelengkan kepala. Tidak langsung menoleh ke kiri lagi. Sehinggalah bas itu berhenti di destinasi yang di tuju.

Aku mengangkat bag pakaian yang sarat dengan baju-baju. Menanti abah dengan penuh sabar. Semakin hari, samakin banyak yang berubah. Kalau dulunya bas stesen hanya berbumbungkan jejambat, kini tidak lagi. Mungkin pihak kerajaan telah menyediakan tempat yang agak selesa berbanding dahulu untuk penumpang bas-bas ekspres berteduh.

Agak lama juga aku terpaksa menanti. Sudah dua kali aku menalifon abah. Jawapannya tetap sama, on the way. Aku meneguk air mineral yang ku beli sebelum aku menaiki bas. Hanya sedikit yang ku minum. Aku duduk di sebuah kerusi panjang. Sambil-sambil menunggu, aku mendengar lagu menerusi talifon bimbit ku. Kedengaran lagu One Love nyanyian Jennifer Lopez yang menjadi lagu kesukaan Haiqal bermain-main di bibir ku. Lagu yang menceritakan kisah-kisah cinta si penyanyi.

Bukan senang untuk mencari pasangan yang betul-betul memahami kita. Sebab itu aku lebih suka berhati-hati untuk memilih. Apa kata orang tu, biar lambat asal selamat. Tiba-tiba kereta milik kakak ipar ku berhenti betul-betul di hadapan ku. Agak terkejut juga. Bukan ke abah yang sepatutnya menjemput ku. Tingkap kereta diturunkan.

“Cepat la!” jerkah kakak ipar ku yangtak berhati perut dari dalam. Aku mengerutkan dahi. Bukan nak bagi salam. Datang-datang terus je nak jerkah orang. Dasar perempuan gila. Tak henti-henti aku menyumpah didalam hati. Bag pakaian ku letakkan di tempat duduk belakang. Mujur aku hanya membawa satu bag. Jika tidak, makin cemberut la wajah kakak ipar ku.

“Mana abah?” soal ku setelah menutup pintu. Kakak ipar ku memandu dengan agak laju. Kelihatan seperti marah. Pertanyaan ku langsung tidak dijawab. Aku pun apalagi, diam je la. Walhal dalam hati aku ni, nak je ku robek-robekkan mulut yang kononnya cantik macam Drew Berrymore yang seksi tu. Perasan sungguh.

Sampai di rumah, kakak ipar hanya menurunkan ku di hadapan pintu pagar. Tanpa ku sempat bertanyakan kunci, terus saja dipecut laju kereta Honda Civicnya. Meluat betul. Kalau dah terpaksa tu, jangan la buat. Buat sakit hati aku je. Sudahnya, aku yang terpaksa duduk di luar. Terik mentari membakar kulit ku. Talifon bimbit ku keluarkan. Mendail nombor talifon abah sekali lagi.

“Assalamualaikum abah! Abah kat mana ni?” soal ku melulu. Tanpa mendengar jawapan dari abahku. Tiba-tiba aku tersentak. Suara yang kudengar bukan lah duara abahku. Jantung sudah mula memecut. Berdegup amat kencang.
“Waalaikumsalam,” memang sah bukan suara abah. Aku panik. Kenapa orang lain yang angkat talifon abah. Hatiku menjadi tidak karuan. Talian masih lagi aktif. Aku mengamati suasana di hujung talian. Agak sunyi.
“Hello,” suara ku terketar.
“Yes,” suara itu menjawab. Suara seorang lelaki yang ku tidak kenal. Siapa pula ni.
“Boleh saya tahu siapa yang bercakap ni?” aku inginkan kepastian. Dalam hati, bertali arus doa ku panjatkan agar abah tidak di timpa musibah.
“Boleh. Saya dari rumah mayat Ulu Kelang,” aku terkedu. Perjalan darah ku seakan-akan berhenti. Wajah ku pucat. Tapi aku tersedar kembali. Kejap-kejap. Rumah mayat Ulu Kelang. Bila pula abah ada dekat Ulu Kelang. Aku call abah tadi pagi, dengar macam masih dekat Penang je. Siapa pula yang nak main-mainkan aku ni. Memang pelik bin ajaib.

“Hello! Encik ni siapa?” soal ku semula.
“Takkan tak kenal,”
“Maaf saya tak kenal. Macam mana awak boleh dapat nombor ni?” lelaki di hujung talian masih lagi tidak mahu berterus terang.
“Ada la. Takkan awak tak kenal saya. Mentang-mentang la dah jadi student u. Makin sombong awak ni eks,”

Aku terdengar suara seperti orang sedang menahan ketawa. Sah-sah aku ditipu. Memang kurang asam jawa siapa yang sengaja nak kenakan aku. Tetapi seingat ku, nombor talifon abah yang ku dail sebentar tadi. Soalan itu bermain-main di fikiran ku.

“Hei. Ni abang la,” ku terdengar lelaki itu ketawa.
“Abang mana pula ni. Awak jangan nak main-mainkan saya. Saya ada sorang je abang dalam dunia ni. Awak jangan nak memandai-mandai nak mengaku abang saya pula!” geram sungguh aku. Boleh pula lelaki tu mengaku dirinya sebagai abang. Tapi, takkan aku tak cam suara abang.

“Ya allah budak ni. Abang la. Takkan suara abang sendiri pun adik dah tak kenal?”
“Hah abang….Abang!!!!!!” jerit ku sekuat hati. Pasti jiran-jiran ku tercari-cari gerangan suara yang menjerit. Abang semakin galak mentertawakan ku. Tak terkata perasaan marah ku waktu itu. Perasaan jengkel dengan isterinya belum ku lepaskan, di tambah pula dengan perbuatan abang yang mempermainkan aku. Rasa seakan ingin saja aku terbang kepada abang. Akan ku kerjakan dirinya cukup-cukup.

“Hei…tak de kerje lain ke abang ni. Tak lawak la nak gelak-gelak. Tak de benda lain ke nak cakap. Rumah mayat..rumah mayat…nak sangat ke duduk kat situ!?” ku hamburkan amarah ku kepada abang.
“Ala…relax la dik. Kenapa nak marah-marah ni. Tak baik tau doakan abang macam tu,” suara abang terdengar sedang memujuk. Aku mendengus geram.
“Siapa yang cakap dulu. Abang kan. Dah tu nak kata adik doakan abang pula,” marah ku masih bersisa. Sebelum ni, tak pernah aku marahkan abang seteruk ini. Bukan aku tak hormatkannya, tetapi caranya untuk bergurau terlalu kasar. Walaupun abang tersepit di tengah-tengah, tak pernah pula abang menangkan isterinya.
“Ok la..abang mengaku…abang salah. Tapi kenapa nak marah sangat ni?” abang seakan tahu apa yang meyesakkan kepala otak ku.

“Bini abang kesayangan abang tu la. Lain kali, jangan suruh dia ambik adik tau. Adik tak suka!” puas hati ku setelah melepaskan semua yang terpekong di dada.
“Ok la. Lain kali abang tak suruh kakak ambil. Tapi abang tak boleh nak ambil adik sekarang. Abang tengah tolong abah tukarkan tayar. Tayar kereta abah pancit,” Aku terkedu. Terselit perasaan bersalah. Sesedapnya aku menuduh abang sebarangan sedangkan abang sedang membantu abah.
“Ye ke. Mana adik nak tau. Lain kali bagitau la adik. Kalau kakak tak ambil, adik boleh balik naik teksi la,” rajuk dan perasaan simpati silih berganti memenuhi ruang hati.

“Alalala…majuk la pula adik abang ni. Dah besar panjang pun nak manja-manja lagi ke?” tak habis-habis abang nak sakat adiknya yang sorang ni. Dah lari adik yang sorang ni nanti, baru dia tahu.
“Bukan merajuk la. Memang betul pun. Dah la jerkah-jerkah macam orang gila. Adik rela balik jalan kaki tau,” aku mencebik. Tangan ku dah letakkan di pinggang. Gaya seperti ala-ala model.
“Ye la. Lain kali tak jadi macam ni lagi. Sekarang ni adik ada dekat mana?” abang bersuara kendur. Adakah kerana kelancangan mulut ku yang berkata-kata. Ish…tak patut aku menyalahkan abang. Bukan abang sengaja nak buat tu semua. Aku tahu, andai semua ini tak berlaku. Abang sendiri takkan benarkan isterinya menjemput ku.

“Adik dah sampai rumah tapi duduk dekat luar je. Adik tak de kunci,” aku pun memulakan rancangan ku yang seperti biasa. Suara meminta simpati. Pandai betul aku berlakon.
“La…. Kakak tak bagi kunci ke?”
“Tak pun. Tak sempat adik nak tanya, dia dah tekan pedal minyak kereta tu sampai tak mau-mau. Nak kejar apa agaknya ntah,”
“Tak pe la. Adik tunggu lagi sepuluh minit. Kejap lagi abang dengan abah sampai,” aku berbunga riang. Nampak macam budak-budak pun ada. Anak manja la katakan. Menantilah aku sekali lagi. Tapi memang betul, penantian tu memang menyeksakan

AddThis Social Bookmark Button


Kasih NurBella 8  

Friday, May 15, 2009

Bella pulang agak lewat sedikit dari biasa. Memandangkan tugasnya seharian di pejabat semakin bertambah, Bella terpaksa mengorbankan masanya untuk bersama Helmi. Mujur Helmi lebih memahami dirinya.

“Assalamualaikum..” lembut Bella memberi salam sambil menolak daun pintu. Terlihat gerangan Helmi yang terlena di atas sofa membuatkan hati Bella tersentuh. Menutup kembali daun pintu dengan perlahan agar lena Helmi tidak terganggu. Jam di tangan sudah beranjak ke angka lapan. Melangkah dengan penuh berhati-hati menuju ke arah suaminya.

Helmi yang masih lengkap berbaju kemeja tidak sedar akan kepulangan Bella. Letih sungguh barangkali. Bella meletakkan bagnya lalu berjalan menuju ke dapur. Ingin mengediakan minuman buat Helmi yang keletihan menantinya. Membancuh minuman kesukaan Helmi dengan penuh cermat. Setelah selesai, dibawanya ke ruang tamu yang menempat beberapa buah sofa dan meja kecil.

Di letakkan perlahan mug berisi air koko panas di atas meja. Bella duduk bersimpuh mengadap Helmi yang mengiring tidurnya. Sempat juga ia meneroka segenap pelusuk wajah Helmi. Selama mereka di ijab kabul, belum pernah walau sekali pun dirinya melihat wajah Helmi sedekat ini. Selalunya, Helmi akan membalas renungan Bella dengan jelingan nakal. Takkan mungkin Bella dapat melawan jelingan nakal suaminya itu. Selalunya, Bella hanya mampu menundukkan wajah.

Sedar dirinya masih belum menunaikan solat magrib, digagahi jua tangannya menyentuh bahu suaminya. Di goncang perlahan bahu Helmi yang sedang nyenyak lenanya. Tidak susah untuk mengejutkan Helmi cukup dengan sekadar menggoncang lembut bahunya.

Bella menghadiahkan sebuah senyuman tatkala Helmi membuka kelopak matanya. Helmi membalas senyuman manis isterinya. Lantas Bella mengucup lembut tangan Helmi yang disalaminya.

“Lama dah sampai?” soal Helmi yang masih menggengam erat jemari isterinya. Mengelus lembut tanpa membenarkan Bella berlalu pergi. Terlalu banyak perubahan yang mereka lalui selama menjalani kehidupan sebagai pasangan suami isteri.
“Tak lama sangat. Abang tunggu saya ke?” lembut saja bicaranya.
“Hmm..ingatkan sayang nak balik awal macam selalu. Jadi abang baring-baring dulu sementara tunggu sayang balik. Tak sangka pula sampai terlena,” Bella tersenyum. Dirinya di terjah perasaan bersalah. Terlupa untuk memaklumkan kelewatannya kepada Helmi. Terasa dirinya berdosa.

“Sorry sebab tak call abang dulu. Banyak sangat kerja yang nak disiapkan,” Bella bangun lalu melabuhkan punggungnya di sisi Helmi. Tubuhnya disandarkan.
“It’s ok. Abang faham. Banyak sangat ke kerja sayang tu?” Bella bangun semula sebelum mencapai mug yang berisi air koko panas lalu di suakan kepada Helmi. Helmi menyambut lembut.

“Boleh la tahan. Susah juga nanti kalau tak selesaikan hari ni. Kalau asyik tertangguh je, esok-esok makin menimbun la jawabnya,” keluh Bella. Helmi menghirup perlahan air yang masih lagi panas.
“Dah nama pun kerja. Sabar je la. Kalau tak pun sayang kerja dengan abang je la. Tak payah nak pening-pening kepala,” Bella tersenyum. Memang akan jadi begitu pabila kerja menjadi tajuk perbualan mereka.
“Ish abang ni. Nanti staf abang ingat saya asyik nak berkepit je dengan abang. Lagipun saya dah serasi kerja dekat sana. Syarikat abang tu besar sangat la. Tak layak rasanya saya nak kerja kat situ. Kelulusan saya pun tak setinggi mana,” Bella menyambut mug dari Helmi lalu di suakan ke bibirnya.

Entah kenapa selepas berbaik dengan Helmi, tabiatnya yang tidak gemar berkongsi cawan dengan sesiapa pun telah sebati dengannya. Ini semua gara-gara Helmi yang sering mendesak agar berkongsi minuman dengannya. Ini telah menjadi kebiasaan kepada mereka walaupun ketika di luar rumah.

“Tak pe. Sayang tak payah nak buat kerja sangat. Yang penting abang dapat tatap wajah sayang setiap saat,” Bella tersedak. Hampir saja ia menghemburkan minumamnya. Bella terbatuk-batuk kecil. Helmi turut sama menepuk lembut belakang tubuh isterinya.
“Aikss..siapa pula yang menyebut nama sayang abang ni. Ni yang buat abang tak senang duduk,” ajuk Helmi dengan nada bergurau. Bella menjeling.

“Tu dah mula la tu. Jangan ingat yang bukan-bukan tau. Kalau abang fikir macam tu lagi bermakna abang tak ikhlas izinkan saya keluar bekerja,” Bella menarik wajah. Rajuknya bertandang. Helmi ketawa halus. Mudah betul isterinya terasa hati. Sejak kebelakangan ini sememangnya emosi Bella mudah tersentuh.
“Abang gurau je la sayang. Kuat betul merajuk sekarang ni,” pujuk Helmi sambil menarik isterinya lembut.
“Dah tu. Takkan saya nak ketawa pula kalau abang cakap macam tu,”
“Ok..ok..abang tak buat lagi. Kalau abang buat lagi, sayang hukum la abang,”
“Ish abang ni…nakal tau..” marah Bella lembut. Terserlah keayuan wajahnya ketika merona kemerahan.

“Kita nak makan dekat mana ni?” Bella masih lagi tersenyum.
“Kita makan dekat luar je la. Sekarang kan dah pu…abang!!..” Helmi terkejut. Tiba-tiba saja Bella menjerit tanpa punca. Lengannya sudah dicengkam kuat. Melihat wajah Bella yang separa terkejut.

“Apasal?”
“Kita tak solat lagi la. Sebenarnya saya nak kejutkan awak untuk solat. Lain pulak yang jadi,” dahi di tepuk mengakui kealpaannya. Helmi lega. Kerap benar Bella membuat gimik sebegitu. Membuatkan dirinya semakin bertambah sayang.
“Dah..dah.. kalau kita masih duduk dekat bawah ni lagi, takkan jadi apa. Baik naik sekarang,” arah Helmi. Mereka sama-sama bangun. Dalam langkahnya, Bella menggaru kepala. Tudung kepala telah lama di lucutkan. Bella mendapat akal. Selalunya Helmi sering mengganggu ketika ia sedang mandi, sebaiknya langkahnya di lambatkan.

Helmi menoleh melihat langkah isterinya yang terlalu lambat. Hairan kerana Bella tidak lagi menyanginya.
“Tak payah nak berlakon. Abang tak kacau sayang. Sayang pergilah mandi dulu,” Bella tersenyum malu. Entah bagaimana Helmi dapat membaca apa yang difikirkannya, dia sendiri tidak tahu. Dengan sopan, Bella melangkah mendahului suaminya. Tetapi langkahnya terhenti pabila lengannya di sentuh.

“Tapi kalau lepas tu abang tak janji tau,” terdengar bisikan halus meniti gegendang telinganya. Helmi tersenyum nakal melihat Bella terpana. Cepat-cepat Bella berlari memasuki kamar. Helmi yang masih tersenyum, menyambung kembali langkahnya. ‘Kau terlalu naïf sayang’ bisik hati kecil Helmi.

Segala kepahitan yang terdahulu terpendam dek kemanisan yang di laluinya saat ini. Sudah terlalu banyak masa dan waktu yang terpaksa mereka korbankan untuk menikmati kemanisan itu. Mengharap mendung takkan mengujung, menoda keutuhan cinta yang baru dibina.

AddThis Social Bookmark Button


Kasih mu ibu  

Friday, May 8, 2009




Saat dilahirkan…

Kesakitan di seluruh rongga dirasakan begitu perit. Waktu untuk melahirkan masih jauh namun kesakitan sudah dapat dirasakan. Nafas semakin tidak teratur. Sesekali sakit itu datang kembali.

“Sabar ye. Belum sampai lagi,” si ibu masih tetap bersabar. Masih dapat bertahan walaupun kesakitan semakin kerap menyerang. Tidak dapat digambar apa yang dialaminya. Hanya mampu berdoa pada yang Maha Esa semoga dijauhkan perkara-perkara yang tidak di ingini.

“Aaarrgghh…..” jeritan si ibu mengejutkan kakitangan hospital yang bertugas. Mungkin sudah tiba masanya untuk si ibu melahirkan bayi yang telah di kandungnya selama sembilan bulan sepuluh hari. Tiada kurang mahupun terlebih jangkaan dari doctor akan tarikh untuk melahirkan.

Bertungkus lumus si ibu berusaha untuk melahirkan bayinya yang sedikit besar. Bagaikan bertarung dengan nyawanya sendiri. Bergelut antara hidup dan mati. Setelah berusaha meneran sehabis daya, akhirnya tangisan bayi kedengaran memecah keheningan dini hari.

‘uwekkk….uwekk….’

Terlepas sudah beban yang di pikul tatkala melihat wajah si bayi yang masih pucat. Air mata mengalir tanda syukur. Hilang segala kesakitan apabila si bayi berada di dakapannya. Di kucup dengan penuh kasih sayang dahi si bayi. Si ibu tetap mengucup segenap inci wajah si bayi walaupun tangisan si bayi masih belum berhenti.

“Assalamualaikum Muhammad Aniq Aiman” ucap si ibu buat pertama kali.


Anak kecil….


Tatkala mendengar tangisan si anak kecil, terkocoh-kocoh ibu berlari dari jauh. Ingin segera di pujuk tangisan si kecil agar lena kembali. Didodoikan si anak kecil dengan lembut supaya si anak kecil berasa selesa. Sengal-sengal di kaki dibiarkan berlalu tidak di hiraukan. Rengekan si kecil semakin perlahan apabila terdengar alunan lembut suara merdu si ibu mengucapkan kalimah-kalimah memuji kebesaran yang Maha Esa.

‘Subhanallah walham dulillah…walaaila hailallah allah huakhbar…’

Berulang-ulang si ibu mengalunkan kalimah itu sehingga si anak kecil kembali terlena. Menyambung kembali kerjanya yang tertangguh. Ditinggalkan si kecil yang masih terlena dengan langkah perlahan. Belum pun lama menyambung kerjanya yang tertangguh, tangisan si kecil kedengaran lagi. Tanpa merungut, si ibu melangkah laju ke arah si kecil.

Si ibu mendukung tubuh munggil si anak kecil keluar dari kain buaian. Di bawa si anak kecil ke dadanya. Menyusukan si anak kecil sambil mengusap lembut. Mata si anak kecil tetap terpejam rapat.

Wajah si anak kecil di kucup tanda kasih yang tidak terhingga. Walaupun masih kecil, namun riaksi si anak kecil seakan mengerti. Si ibu tersenyum melihat memek muka si anak kecil. Terhibur dengan gaya spontan si anak kecil yang terlena di pangkuannya.


Mula bertatih

Si kecil ingin berlari walaupun baru sahaja pandai bertatih. Sesekali langkahnya terhenti. Si kecil tidak mengerti untuk mengimbangi tubuhnya lalu terjatuh. Tangisan si kecil mengejutkan si ibu yang sedang menyidai pakaian. Melangkah sambil memujuk tangisan si kecil. Mengelus lembut bahagian yang sakit pada si kecil. Tangisan si kecil terhenti setelah mendengar pujukan si ibu yang penuh kelembutan.

Si ibu bangga akan usaha gigih si kecil yang tidak pernah kenal erti putus asa. Walaupun kerap terjatuh, si kecil tetap bangun untuk mencuba sekali lagi. Air mata si ibu mengalir gembira. Terlalu kuat semangat si kecil apabila melangkah setapak demi setapak. Sambil menoleh ke arah si ibu yang memerhatikannya. Sokongan si ibu membuatkan si kecil lebih bersemangat. Sehinggalah si kecil berada di dalam dakapan si ibu.

Di rangkul erat tubuh si kecil untuk meraikan kejayaan walaupun hanya pandai bertatih. Si kecil ketawa riang.


Penawar…..

Si ibu mengelap tubuh si kecil menggunakan tuala. Hatinya sayu melihat si kecil yang selalunya lincah terbaring lesu. Mengusap perlahan ubun-ubun si kecil. Sesekali, si kecil merengek. Si ibu masih setia menunggu walaupun hari sudah lewat malam. Tiada sekelumit pun perasaan marah. Sehingga tersengguk-sengguk kepala si ibu menahan dirinya dari terlena. Andai dirinya boleh menggantikan tempat si kecil, sudah lama si ibu akan melakukannya. Biarlah dirinya yang menanggung segala kesakitan asalkan si kecil sihat.

Air mata si ibu mengalir lagi. Seakan ikut merasa kesakitan yang di tanggung si kecil. Dirinya dipagut pilu.


Hadiah…..

‘Selamat hari jadi,
Selamat hari jadi,
Selamat hari jadi Aiman,
Selamat hari jadi’

Si anak tersenyum gembira sambil meniup api lilin yang menyala di atas kek harijadinya yang besar. Anak-anak kecil yang sebaya dengannya mengelilingi meja. Sambil bertepuk tangan meraikan majlis harijadi si anak.

Si ibu senyum gembira melihat si anak yang semakin membesar. Hilang segala pahit jerih ketika membesarkan si anak. Terkenang akan perkataan pertama yang disebut si anak, celoteh menceritakan itu dan ini membuatkan si ibu begitu gembira.

Si anak mengambil sepotong kek lalu di suapkan ke mulut si ibu yang di sayangi. Air mata si ibu mengalir lagi. Tetapi diseka oleh si anak. Sambil menghadiahkan sebuah kucupan hangat di kedua belah pipi si ibu.

“Aiman sayang ibu,” sambil berlari mengambil hadiah pemberian si ibu. Membuka dengan rakus untuk mengetahui isinya. Apabila kotak terbuka, si anak menjerit gembira apabila permainan yang diinginkan berada di tangannya. Berlari gembira bersama rakan-rakan sambil menunjukkan hadiah pemberian si ibu.


Bangku sekolah…..

Hari pertama si ibu berasa risau untuk meninggalkan si anak yang baru pertama kali melangkahkan kaki ke alam persekolahan. Masih berasa tidak yakin si anak dapat menempuhi alam yang baru di tempuhi. Menanti dengan penuh setia di hujung kelas.

Sesekali si anak menoleh ke arah si ibu. Air mata bergenang melihat keadaan sekeliling yang begitu asing baginya. Andai tiada siapa yang menghalang, pasti tubuh si ibu sudah didakap erat. Senyuman ibu menjadi penawar agar terus bertahan.


Remaja…….

Si ibu melihat jam sudah pun melangkau ke angka dua, namun bayang si anak tidak mahu kunjung pulang. Hatinya resah. Semakin lama semakin lewat si anak pulang. Disabarkan hatinya agar terus menunggu.

Kedengaran enjin motor yang membingit mengejutkan lena si ibu. Ketukan pintu yang bertalu-talu ditambah jeritan si anak memaksa si ibu melangkah pantas. Walaupun kudrat si ibu sudah tidak sekuat dulu, di gagahinya jua.

Terkial-kial si ibu membuka pintu yang diselak. Ketukan si anak masih belum berhenti menyukarkan si ibu. Tatkala pintu terbuka, si ibu terkejut melihat tubuh si anak di penuhi dengan darah. Amarah si anak dibiar sepi. Si ibu meminpin si anak menuju ke bilik tanpa banyak bicara. Si anak mendengus kasar ketika si ibu cuba menyentuh luka di kakinya. Hampir saja tubuh si ibu terhumban ke tepi.

Sedikit pun tiada bicara yang meniti di bibir si ibu. Luka si anak di cuci dengan penuh kelembutan, krim di sapu dengan perlahan-lahan, di balut kemas tanpa si anak mengaduh walau sedikit pun. Hatinya tetap berdoa, biarlah kesakitan yang di tanggung si anak berpindah kepadanya. Sedangkan si anak semakin berubah. Tiada lagi belaian kasih sayang dari si anak. Si ibu tetap tidak pernah berhenti untuk menyayangi.


Berdua…..

Si ibu merasa kesepian. Sejak si anak telah mendirikan rumah tangga, si ibu di biarkan keseorangan. Mendoakan kebahagian si anak semoga berkekalan. Walhal si anak tidak pernah melawat si ibu. Begitu alpa akan kasih sayang si isteri yang tidak tahu akan kesetiaannya. Pabila si ibu cuba bertanya khabar, si anak lebih rela membiarkan si ibu termanggu-manggu menanti di hujung talian sedangkan si anak sedang sibuk berborak bersama rakan-rakan.

Hati si ibu tetap bersabar. Kerana terlalu sayangkan si anak, si ibu mengalah lalu talian dibiarkan terputus. Semakin hari harapannya semakin kabur. Bayang si anak tidak pernah kunjung tiba walaupun pada hari lebaran yang mulia. Si ibu tetap bersabar. Memahami akan kerenah si menantu. Sakit pening si ibu terpaksa ditanggung sendiri.


Terpinggir…..

Hati si ibu semakin sayu apabila anak yang di harapkan sanggup membiarkan dirinya terpinggir di tempat yang tidak sepatutnya. Alangkah sedihnya hati si ibu tidak terhingga. Andai dahulu air mata si ibu mengalir tanda kesyukuran, kini air mata si ibu mengalir tanda kesedihan. Kesedihan yang teramat sangat.

Harapannya hancur lebur melihat betapa teganya si anak melakukan dirinya seperti itu. Sudah terlalu banyak kepedihan yang dilalui seakan tidak tertanggung rasanya. Kerana terlalu sayangkan si isteri, si anak sanggup merelakan si ibu terdampar mengharapkan belaian kasih sayang.


Akhirnya….

Air mata si ibu tidak akan mengalir lagi. Hati si ibu tidak akan merasa pilu, sedih dan sakit lagi. Diri si ibu tidak merasa terpinggir lagi. Si ibu tidak perlu mengharap lagi. Si ibu tidak perlu merintih lagi. Mengapa?!.....

Kerana si ibu telah pergi buat selama-lamanya. Kerana si ibu takkan mungkin kembali lagi. Perginya bersama sekeping hati yang lara. Mendambakan belaian kasih sayang seorang anak. Kasih sayang yang hanya terbit dari hati si anak ketika waktu kecilnya. Sehingga si ibu meniti hari-hari akhirnya sendirian. Kerana apa?.....

Kerana si anak tidak pernah merasa kepedihan yang si ibu rasai. Tidak pernah terfikir yang dirinya juga akan melalui perkara yang sama. Kerana si anak begitu alpa akan syurga duniawi yang menjanjikan kebahagian sementara. Dan yang paling penting, si anak terlupa bahawa syurga adalah di bawah telapak kaki si ibu.

Begitu mahal harga sebuah kasih sayang dari seorang anak. Yang terpaksa di bayar dengan kesepian yang di tanggung ibu.

Taulan ku…..

Andai rakan taulan masih mempunyai ibu, emak, bonda, ummi, mama atau sebagainya. Sudahkah taulan menghargai akan pengorbanan si ibu terhadap taulan. Pernahkah taulan menyakiti hati si ibu.? Pernahkah air mata ibu mengalir di sebabkan taulan? Pernahkah taulan meninggikan suara kepada ibu walaupun dengan perkataan ‘ahh’? Pernahkah taulan melukakan hati ibu?

Pernahkah taulan melakukan semua itu? Pastikah taulan tidak pernah menyakiti hati ibu walau sekecil kuman sekali pun. Pastikah taulan……

Fikir la akibatnya. Kasih sayang seorang ibu tidak mampu di tandingi akan kasih sayang dari sesiapa pun. Kita selalu menyentak, membentak tatkala kemahuan kita tidak tertunai. Pernahkah si ibu melakukan perkara yang sama. Pernahkah si ibu memohon akan balasan setiap titisan air susu yang disusukan pada kita. Pernahkah….

Hapuskanlah air mata ibu yang mengalir dari kesedihan. Biarlah ia mengalir dari hatinya yang bersyukur mempunyai anak seperti yang di harapkan. Masih belum terlambat untuk kita sujud di kaki ibu. Masih belum terlambat lagi untuk memohon keampunan darinya. Ceriakanlah harinya sementara masih ada. Agar takkan ada rasa penyesalan yang merantai hati mengekori hari-hari yang mendatang.

Renung-renungkanlah……

AddThis Social Bookmark Button


Kasih NurBella 7  

Thursday, May 7, 2009

Atas keizinan Helmi, Bella telah memohon untuk bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat guaman. Mereka telah pun berpindah atas desakan Helmi. Sebagai isteri, Bella tidak dapat berbuat apa-apa. Dengan berbekalkan kelulusan yang tidak seberapa, Bella hanya layak menjadi pembantu kerani di firma berkenaan. Bukan kerana Helmi tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan, tetapi Bella tidak mahu membuang masanya yang banyak terluang ketika di rumah. Dirinya masih mampu menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri selepas bekerja.

Kini sudah hampir setahun Bella bekerja di syarikat berkenaan. Kerja-kerjanya semakin cekap. Jarang sekali untuk melakukan kesilapan. Helmi juga banyak membantu ketika di rumah. Hubungan mereka juga semakin intim.

“Kak Bell nak kirim apa-apa tak. Boy nak keluar dah ni,” terdengar suara budak penghantar surat mengejutkan Bella dari arah belakang. Baik budaknya. Kebetulan Boy juga hidup sebatang kara tanpa ada sanak saudara seperti Bella. Mereka menjadi begitu akrab. Boy yang baru berumur belasan tahun begitu mudah mesra dengan sesiapa sahaja memandangkan sikapnya yang sentiasa ceria. Tidak pernah walau sedikit pun api kemarahan terpancar dari wajahnya.

“Ish budak ni. Buat terkejut akak je tau. Nasib baik akak tak de sakit jantung. Kalau tidak, dah lama akak masuk ICU,” Boy hanya tersengih manja mendengar bebelan Bella.
“Sorry,” Boy memohon maaf. Dirinya sudah menganggap Bella seperti kakaknya sendiri. Namun, Boy tahu akan batas-batas pergaulan kerana faham akan status Bella. Layanan Bella juga tidak pernah berlebih.

“Belikan akak nasi bungkus je la tengah hari nanti. Air tak payah eks,” Bella menghulurkan wang kertas lima puluh ringgit.
“Tak de duit kecik ke kak. Saya bukan biasa sangat nak pegang duit orang banyak-banyak ni,” Boy masih memegang wang kertas lima puluh ringgit yang diberikan Bella.
“Tak de la. Akak Cuma ada yang tu je. Simpan la dulu bakinya,” Boy teragak-agak.
“Tapi kak. Kalau hilang nanti saya tak cukup duit nak ganti,” tambah Boy lagi.

“Tak pe. Kalau hilang, anggap je bukan rezeki akak,” pujuk Bella. Boy berfikir lagi. Masih tidak berganjak dari tempat Bella. Bella merenung anak mata Boy yang berwarna coklat. Sama seperti Helmi, suaminya.
“Apa yang difikirkan lagi tu. Cepat la. Nanti lambat pula nak hantar surat,” arah Bella lagi. Terkejut apabila Boy meletakkan semula wang itu di hadapan Bella.

“Tak pe kak. Pakai duit saya dulu. Nanti kalau ada duit pecah, akak bayar la,” Bella mengerutkan keningnya. Macam-macam sahaja kerenah Boy.
“Boleh la pula. Cukup ke duit Boy tu,” Boy tersengih.
“Ada la sikit kak,” Bella mengeleng. Wajah Boy direnung kosong. Jika dengan staf-staf yang lain, Boy sering kali dibuli. Banyak kali juga Bella menyelamatkan Boy dari terus dibuli. Yang paling ketara sekali adalah gadis yang bernama Nazira dari bahagian akaun. Ini semua berpunca dari khabar angin yang mengatakan Boy ada menaruh hati pada Nazira. Disebabkan itulah Nazira menggunakan peluang sebaik mungkin untuk mempergunakan Boy untuk kepentingannya.

Pernah juga Bella bertanya kepada Boy tentang hal itu. Boy hanya mendiamkan diri. Dirinya tidak suka memperbesarkan hal-hal yang dianggap remeh. Disitu Bella memuji sikap Boy yang suka membantu sesiapa saja tanpa mengharapkan balasan. Ia melakukan segalanya dengan ikhlas. Dari situ jugalah Nazira sering tidak berlaga angin dengan Bella. Seakan-akan merasa terjejas melihat keakraban antara Bella dan Boy. Sedangkan dirinya tidak pernah menyukai Boy. Malah pernah merendah-rendahkan keupayaan Boy dihadapan rakan sepejabat.

“Boy, simpan duit ni. Buat tambah-tambah kalau tak cukup nanti,” Bella bersuara lembut. Not lima puluh dihulurkan kepada Boy kembali. Membalas renungan Boy yang redup.
“Tapi kak…” Boy merasa serba salah. Tidak mahu Bella menganggap dirinya cuba mengambil kesempatan atas kebaikan Bella.
“Dah..dah…akak tak nak dengar lagi. Kalau Boy betul-betul masih nak jadi adik akak, baik Boy simpan duit tu. Selama ni pun, Boy tak pernah nak berkira dengan akak. Sekarang giliran akak pula,” tegas Bella dalam kelembutan. Boy kelu tidak berkata.

Dengan perlahan dicapai wang kertas lima puluh dari tangan Bella lalu dimasukkan kedalam kocek seluarnya.
“Terima kasih ye kak,” Boy bersuara perlahan. Tidak sekuat tadi. Sebak dengan layanan Bella yang terlalu mengambil berat terhadap dirinya.
“Akak yang patut ucap pada Boy. Dah. Pergi la,” pujuk Bella lembut. Boy angguk lemah. Diambil beberapa pucuk surat dari tangan Bella lalu melangkah pergi. Bella menoleh apabila terdengar beberapa suara bercakap sesama mereka sendiri. Tanpa menghiraukannya, Bella menyambung semula kerja-kerjanya yang tergendala tadi.

Banyak lagi kerja yang harus diselesaikan. Semuanya disiapkan dengan penuh kesabaran.
“Bella, tolong I taipkan surat ni. Sir Jagdev nak surat ni pagi la. Semalam I ada hal tak sempat nak buat,” Bella merenung kertas putih mengandui draf hasil tulisan Sir Jagdev. Memang sudah menjadi kebiasaan Nadia yang selalu menyerahkan kerja-kerjanya kepada Bella di saat terakhir.

“Bila sir bagi dekat akak?” Bella mengerutkan dahi. Merenung wajah Nadia yang kelat apabila Bella memanggilnya kakak.
“Pagi semalam,” jawab Nadia pendek. Bella tahu akan niat Nadia. Memang sejak dari awal Bella bekerja, Nadia merasa tercabar apabila ketua mereka sering memuji hasil kerja Bella.
“Kenapa bagi lambat sangat. Lain kali akak bagi la awal sikit. Saya pun tak kelam kabut,” Bella melepaskan apa yang selama ini berbuku di hati. Orang seperti Nadia tidak seharusnya dibiarkan. Kertas draf itu tetap diambil walaupun hatinya berasa sedikit tidak puas hati. Nadia melangkah kembali ke tempatnya bersebelahan meja Sharifah.

“Dah aku suruh tu buat je la. Banyak cakap pula,” rungut Nadia. Sharifah hanya menggeleng. Faham benar dengan sikap Nadia. Ada saja yang tidak kena. Kebanyakan kerjayanya diserahkan kepada Bella. Hanya sesekali sahaja Nadia terpaksa berlakon dihadapan Sir Jagdev.

Bella menaip surat yang diperlukan ketuanya perlahan. Walaupun dirinya sudah mahir, namun hasil tulisan ketuanya memang agak sukar untuk dibaca. Ditambah pula Bella terpaksa menterjemahkan ayat-ayat itu ke dalam bahasa melayu. Ini kerana kebanyakan surat-surat rasmi untuk kegunaan mahkamah dan pejabat sentiasa mengunakan bahasa melayu.

Sedang ia tekun menyusun ayat, tumpuannya terhenti apabila namanya dipanggil. Nadia menjerit namanya dari bilik Sir Jagdev. Hatinya berteka-teki tujuan dirinya dipanggil. Dengan malas, Bella meninggalkan baki kerjanya. Berjalan perlahan. Sempat juga ia menoleh kearah Sharifah. Seperti faham akan renungan Bella, Sharifah mengangkat bahu.


“Duduk Bella,” dengan sopan, Bella menarik kerusi di hadapan Sir Jagdev.
“Awak tahu kenapa saya panggil kamu?” Bella mengeleng. Dirinya juga tidak sabar ingin tahu. Hatinya di paut resah.
“You sedar tak yang you dah buat satu kesalahan,” Bella tersentap. Pandangan matanya yang redup membalas renungan anak mata ketuanya yang berbangsa Singh.
“Maksud you sir. Saya tak faham,” terang Bella. Selalunya Bella akan meneliti beberapa kali sebelum menghantar hasil kerjanya. Apabila ketuanya itu meletakkan sekeping surat yang tidak lengkap membuatkan soalan yang berlegar di fikirannya tadi terjawab. Yakin sekali akan hasil kerja dihadapannya itu bukan dari tangannya.

“You yang taip surat ni? Kalau tak siap, kenapa masih nak hantar pada saya. I dah pesan pada Nadia suruh you siapkan dari semalam lagi,” Bella menoleh kearah Nadia yang berada disisinya. Wajah bersahaja Nadia direnung kosong. Sedikit pun tidak menunjukkan sebarang riaksi seperti orang bersalah sedangkan dirinya tahu ini semua adalah angkara Nadia yang sengaja ingin menjatuhkannya.

“Mana sir tahu surat tu saya yang taip. Siapa yang hantar pada sir. Sir sendiri tahukan kalau surat tu saya yang taip, saya akan hantar sendiri pada sir,” Sir Jagdev mengerutkan dahinya. Memang dia akui bahawa Bella tidak pernah menghantar hasil kerjanya ke tangan orang lain. Merenung wajah Nadia yang masih tidak berpuas hati. Dirinya menjadi serba salah. Jika tidak kerana desakan Nadia, dia sendiri pun tidak akan memanggil Bella. Bukan sekali ini Nadia mendesaknya, sudah acap kali. Api cemburu Nadia semakin tidak dapat di kawal.

“I tak mahu perkara ni berulang lagi. Faham,” Bella mendengar amaran keras dari ketuanya. Kepala diangguk lemah.
“Thanks sir,” diambil helaian kertas putih yang masih belum lengkap keluar dari bilik ketuanya. Nadia menjeling tajam. Walaupun mendengar suara keras Jagdev memberi amaran keras kepada Bella, namun hatinya masih belum puas.

Bella beristighfar sebanyak mungkin untuk menghilang perasaan marah dan benci dari terus menguasai diri. Kerja-kerja yang tergendala sebentar tadi disambung kembali tanpa memperdulikan jelingan beberapa staf terhadapnya. Terasa dirinya sedang ditertawakan. Namun sedikti pun tidak berbekas di hati. Biarlah apa yang mereka ingin katakan mengenai dirinya. Biarlah ia bersabar dan terus bersabar.

********

“Kenapa you tak pecat saja dia tu. You ni memang tau. Sengaja nak bagi hati I panas,” Nadia memeluk tubuh. Jagdev mengeleng. Rengekan Nadia menyesakkan dadanya.
“Tak de sebab untuk I pecat dia. Sebelum ni pun dia memang tak pernah buat masalah. I akan rugi kalau pecat orang serajin Bella,” puji Jagdev lagi. Nadia bertambah geram. Muncungnya semakin panjang. Tidak mahu kasih sayangnya di rampas oleh pihak ketiga. Walaupun Nadia tahu yang Bella sudah bersuami.
“Kenapa you selalu puji dia. You jangan cakap you dah mula sukakan Bella,” marah Nadia. Dirinya merasa tercabar.
“Nonsense. Apa yang you merepek ni,” Jagdev rimas akan sikap Nadia yang terlalu cemburu melebihi isterinya.

“I tahu. You takkan puji orang tu kalau you tak suka,” tambah Nadia lagi. Jagdev mengeluh.
“Stop it Nadia. Stop it,” pujuk Jagdev lembut. Bangun melangkah menuju kearah Nadia yang duduk di hadapannya. Disentuh lembut bahu Nadia tetapi di tepis kasar. Nadia bangun. Selagi Bella tidak keluar dari syarikat itu, hatinya takkan tenang.

“Honey, please let her go. She’s not like you baby,” pujuk Jagdev. Tubuh Nadia didakap erat. Pada awalnya Nadia ingin meronta namun dibatalkan. Perasaan rindu akan kehangatan belaian Jagdev membuatkan dirinya tersenyum kembali. Hembusan nafas Jagdev berada dekat ditelinganya. Sungguh mengasyikkan.
“Are you sure baby?” rengek Nadia manja. Jagdev lega kerana mood Nadia tidak sehangat tadi. Dalam diam, Jagdev turut mengakui akan kelembutan Bella telah membuat dirinya terpikat. Dirinya sering membayangkan Bella berada dekat di hatinya.

“Baby!” rengek Nadia keras apabila soalannya dibiar tergantung tidak berjawab. Jagdev tersentak. Mendengar rengekan Nadia menerbangkan bayangan Bella di kotak fikirannya.
“Yes,” balas Jagdev pendek.
“Do you love me?” soal Nadia manja. Tubuhnya dipusingkan dan kini ia berhadapan dengan kekasih gelapnya. Halal haram tidak lagi menjadi soal kerana dirinya telah dikuasi api cinta yang terlarang. Walaupun didikan agamanya tidak pernah kurang, Nadia tetap meneruskan perhubungannya dengan Jagdev. Tidak memperdulikan akan status Jagdev yang telahpun beristeri. Dirinya langsung tidak takut akan risiko yang bakal dilaluinya suatu hari nanti. Apa yang penting, segala impiannya akan menjadi nyata.

Akhirnya Nadia rebah didalam dakapan Jegdev.

AddThis Social Bookmark Button


Pondok Usang  

Wednesday, May 6, 2009

Nenek-nenek si bongkok tiga
Siang mengantuk malam berjaga
Mencari cucu di mana ada
Nenek ku kahwin dengan anak raja…

Gelak tawa riang anak-anak jiran bermain bersama-sama mencuit hati Alif. Terkenang kan ketika zaman kanak-kanaknya. Dirinya bersyukur kerana dilimpahi kurnia serta rahmat dari yang maha Esa.

“Boleh aku main sama,” Alif mendekati sekumpulan anak-anak kecil yang sebaya dengannya. Tangannya menggentel hujung baju tshirt lusuh yang dipakainya. Terlalu daif rasanya.

“Kau nak main dengan kami. Kau ada guli ke?” soal salah sorang dari kanak-kanak itu denagn wajah yang riak Alif senyum ceria. Diseluk poket seluar sambil mengeluarkan beberapa biji getah yang baru di kutipnya.
“Aku ada biji getah. Bulat macam guli. Jadi aku boleh main la kan,” Alif menghulurkan biji-biji getah ditangannya. Wajah terpancar cahaya kegembiraan. Ingin sekali ia ikut sama bermain.
“Wei kawan-kawan. Budak ni nak main guli dengan kita pakai biji getah…” jerit salah seorang budak sambil ketawa. Disambut bersama kanak-kanak yang lain. Senyumnya mati apabila terdengar gelak tawa kanak-kanak di hadapannya. Terkebil-kebil melihat dirinya di tertawakan.

“Wei Alif, kau ingat nak main congkak ke dengan biji getah. Kalau nak main congkak, baik kau pergi main dengan budak perempuan..hahahhaa,” sambung salah seorang budak lagi. Alif tunduk. Melangkah lesu ke hujung jalan menuju ke pondok usang neneknya.

Ya. Pondok yang terlalu usang. Di situlah ia tinggal bersama nenek serta adik kecilnya. Berjalan sambil kakinya menyepak biji getah yang di kutipnya di jadikan seakan bola. Di sepak biji getah itu hingga ke hujung tangga pondok usang neneknya.

Tangisan Alya menyentak hatinya. Mungkin adiknya lapar. Ditanggalkan selipar lalu berlari naik keatas pondok. Alya di dalam buaian dipujuk lembut sehingga tertidur kembali. Alif mencari kelibat neneknya tetapi tiada. Mungkin ke kebun barangkali bisik hatinya.

Alif mengambil senaskah surat khabar lama lalu duduk kembali di sisi buaian Alya. Diselak helaian demi helaian sambil tangannya tidak terlepas dari membuai Alya. Ingin sekali ia bersekolah seperti kanak-kanak yang sebaya dengannya. Disebabkan keadaan mereka yang terlalu daif, nenek Alif tidak mampu untuk menghantarnya ke sekolah.

Alif mengenal huruf dan abjad hanya melalui surat khabar lama yang di kutipnya. Untuk menonton tv jauh sekali kerana bekalan elektrik tidak pernah tersambung di pondok usang neneknya. Namun, Alif tidak pernah merungut. Sesekali di bantu neneknya yang tidak sekuat mana untuk berkebun. Dengan hasil tanaman mereka, cukuplah untuk mereka gunakan bagi meneruskan kehidupan. Neneknya selalu memuji kerana mempunyai cucu yang rajin seperti Alif.

Alya menangis lagi. Bacaan Alif terhenti. Alif bangun mencari botol susu kepunyaan Alya. Kosong. Digaru kepalanya yang tidak gatal. Memikirkan cara-cara untuk membancuh susu. Tangisan Alya semakin kuat. Tanpa berlengah lagi, Alif turun ke dapur yang berlantaikan tanah. Di kocak botol susu Alya menggunakan air yang telah di sediakan neneknya.

“Kejap ye dik. Abang tengah buat susu ni,” mulutnya tidak berhenti dari memujuk tangisan sikecil yang masih merengek didalam buaian.
“Sayang adik abang. Kejap ye. Abang buatkan,” pergerakan tangannya di percepatkan. Di sukat air panas dan air sejuk dengan tepat. Tin susu di angkat. Tetapi ringan. Alif cuba membuka penutup tin tersebut menggunakan hujung sudu. Malang nasibnya kerana susu yang tinggal terlalu sedikit.

Jeritan Alya semakin kuat. Alif tiada pilihan. Dicedok kesemua baki susu yang ada dan di masukkan kedalam botol lalu di goncang. Langkahnya dicepatkan. Sikecil yang dahagakan susu menangis hingga tersedu-sedu.

“Nah sayang abang. Nanti lepas nenek beli susu baru, abang bancuhkan yang lain ye,” pujuk Alif sambil menyuapkan puting botol ke mulut Alya. Disapu air mata yang mengalir di kedua pipi adik kesayangannya. Kerana terlalu lapar, Alya tetap menyoyot botol berisi air susu yang cair. Alif menepuk-nepuk lembut kaki Alya supaya ia lena kembali.

Disambung kembali bacaannya lagi. Ia amat tertarik dengan cerita-cerita berkenaan dengan angkasa lepas. Semangat dan azam di tanam untuk menjadi salah seorang angkasawan yang mampu menawan dunia angkawa lepas. Terbayang dirinya yang berpakaian lengkap sut angkasawan.

Angannya terhenti apabila terlihat kelibat neneknya yang baru pulang. Sempat menjeling ke dalam buaian, sebelum bangun menuju ke arah neneknya.
“Nek baru balik,” Embun terseyum manis.
“Adik dari tadi tak bangun lagi ke?” Embun membuka balutan kain di atas kepala. Alif mengambil kain dari tangan neneknya lalu mengelap peluh yang mengalir.
“Tadi dah bangun sekejap. Lepas Alif bancuh susu, adik tidur balik,” Embun tersenyum lagi. Alif memang berbeza dari kanak-kanak yang lain. Walaupun umurnya baru menjangkau tujuh tahun, namun ia boleh di harap untuk melakukan kerja-kerja orang dewasa. Walaupun tidak cekap, Alif rajin belajar dari kegagalan.

“Tapi nek, susu adik dah habis. Adik tadi minum susu cair nek,” baru dirinya teringat. Sememangnya bekalan susu untuk Alya sudah kehabisan. Tubuhnya disandarkan ke dinding.
“Tak pe la. Nanti nenek beli,” Alif menarik kaki neneknya supaya berlunjur. Dipicit-picit kaki neneknya yang letih bekerja untuk ia dan adiknya. Jika tidak kerana nenek yang mengutip mereka, sudah pasti mereka masih merempat di tepi jalan. Atas keperimanusiaan, Embun membela Alif dan adiknya seperti cucunya sendiri memandangkan dirinya juga sebatang kara.

Sudah tiga tahun perkara itu berlaku. Embun bersyukur, sekurang-kurangnya dirinya dapat membantu Alif dan Alya untuk meneruskan hidup. Lenguh-lenguh di kakinya beransur kurang. Memang pandai Alif mengambil hatinya.

“Alif dah makan?” Alif mendongak. Wajah nenek di renungnya.
“Tadi dah makan sikit. Alif tinggalkan untuk nenek. Tak payah nenek nak masak lagi. Kesian tengok nenek kena masak penat-penat,” hati Embun menjadi sebak. Perasaannya di runtun pilu. Tidak sangka anak sekecil ini dapat berfikir. Kolam matanya sudah banjir hanya menanti saat untuk mengalir.
“Kalau tak makan, nanti Alif sakit pulak. Siapa nak tolong nenek kat kebun nanti,” Embun sengaja menduga Alif.

“Bukan tak makan tapi makan sikit je. Alif masih kuat lagi tau nek. Buat macam kita puasa la nek. Nanti duit tu kita boleh beli susu adik banyak-banyak,” bersahaja Alif menjawab sambil tangannya tidak berhenti memicit kaki neneknya. Perlahan-lahan air mata Embun mengalir menuruni pipinya yang sudah berkedut sana sini. Sayang benas Alif pada adiknya. Sehingga sanggup berlapar semata-mata untuk adiknya.

Melihat air mata yang mengalir di pipi neneknya, tangan Alif terhenti. Tertanya-tanya akan punca neneknya mengalirkan air mata.
“Kenapa nenek nangis. Alif picit kaki nenek kuat sangat ke?” hatinya diburu perasaan bersalah. Pantas tanganya di tarik kembali. Mendengar ayat dari mulut Alif, Embun ketawa lucu sambil mengesat pipinya.

“Tak sayang. Nenek bersyukur dapat cucu macam Alif,” Embun mengucup dahi Alif tanda kasihnya yang tidak terhingga. Sudah acap kali Alif mendengar pujian dari neneknya. Tangannya memeluk erat tubuh Embun yang dibasahi peluh.


“Apa yang abang menungkan? Ayik sungguh Alya tengok,” Alif tersedar dari lamunan. Kanak-kanak kecil masih lagi bermain riang. Menarik nafas sedalam-dalamnya lalu dilepaskan.
“Abang teringatkan arwah nenek,” wajah Alif masih seperti tadi.
“Tiba-tiba abang ingatkan nenek? Kenapa?” Alif tersenyum.
“Abang teringatkan masa abang kecil-kecil dulu. Dah banyak nenek berkorban untuk besarkan kita,”
“Alya tahu bang. Kalau tak kerana usaha gigih abang sendiri pun, benda ni takkan berhasil. Alya adalah manusia paling beruntung walaupun Alya tak pernah nak merasa kasih sayang ibu dan ayah kita. Kasih sayang abang dan nenek yang tak berbelah bagi dah cukup untuk Alya,” Alif tersenyum. Walaupun Alya banyak kerenah ketika kecil, kasih sayangnya tidak pernah berubah. Alya menjadi seseorang yang terlalu manja. Alya menyandarkan tubuhnya disisi Alif. Kepalanya dilentokkan dibahu abang kesayangannnya itu.

“Bila lagi cik puteri kita ni nak kahwin?” pantas Alya menegakkan kepalanya kembali.
“Tak nak la. Alya nak duduk dengan abang sampai bila-bila,” nadanya seakan merajuk. Sudah acap kali Alif memaksanya untuk berkahwin.
“Jangan macam tu. Alya kena fikir masa depan,” Alya sudah menunjukkan wajahnya yang masam. Alif cuba menyusun ayat-ayat agar Alya terima dengan cadangannya.
“Please abang. Alya tak nak. Biar lah Alya macam ni,” rayu Alya lagi.
“Sampai bila. Sampai abang dah tak de nanti baru Alya nak kahwin,” mendung di wajah Alya sudah semakin terserlah.

“Abang buat semua ni untuk kebaikan adik abang juga. Abang sentiasa nak yang terbaik untuk Alya. Abang tak nak nanti hidup Alya terumbang ambing tak berbimbing. Kalau Alya ada suami nanti, sekurang-kurangnya ada orang yang jaga sakit pening adik abang ni,” dielus lembut bahu Alya.
“Selama ni pun kita dah ok kan,” Alif tersenyum. Sukar benar untuk mengubah keputusan Alya. Hatinya terlalu keras. Andai arwah nenek masih ada, sudah pasti diri Alya dibebelnya. Dan setiap kali itu juga Alif menjadi mangsa untuk Alya mencurahkan amarahnya.

“Memang ok. Tapi nanti kalau abang dah kahwin, Alya tak boleh nak duduk macam ni dengan abang lagi,” Alya tersentak. Wajah Alif yang masih tersenyum sumbing di renung tajam. Tak sangka dengan khabaran yang baru saja didengar.

“Abang nak kahwin?” matanya di bulatkan. Seakan tidak percaya.
“Iye la. Lepas ni abang kena bremanja dengan isteri abang la pula. Masa tu Alya baru Alya nak gigit jari,” Alif ketawa. Alya merasa geram kerana Alif mempermainkannya. Dada Alif di pukul lembut.
“Abang tipu. Abang tipu Alya kan?” Alif mengeleng. Tangan Alya digengam erat.
“Tak sayang. Abang tak tipu. Abang sebenarnya dah pun terima pinangan untuk Alya. Jadi abang harap, Alya tak hampakan harapan abang. Abang ingat majlis tu kita buat sekali,” Alya melihat sinar kesungguhan terpancar dari kaca mata Alif. Memang kali ini abangnya bersunguh-sungguh.

“Biar betul. Abang nak kahwinkan Alya dengan siapa? Abang pula kahwin dengan siapa?” terlalu banyak persoalan yang timbul. Alya bingung.
“Alya ingat lagi dengan gadis yang abang langgar dulu,” Alya cuba mengingat kembali. Memang dahulu abangnya pernah terlibat dalam kemalangan. Itupun di sebabkan atas kecuaian Alya. Kemalangan itu telah menyebabkan kecederaan yang serius.

“Alya ingat. Macam mana akak tu sekarang. Siapa nama dia? Bila abang start bercinta dengan dia?” bertalu-talu soalan meluncur dari bibir Alya.
“Satu-satu la sayang. Nama akak tu Nurul Hanum. Abang tak pernah bercinta dengan dia. Tapi abang tak terima dia sebab simpati. Abang bertanggung jawab atas apa yang berlaku pada dia. Di sebabkan kecuaian abang, dia ditinggalkan tunangnya. Dia tak bersalah dalam hal ni. Susah juga la abang nak yakinkan ahli keluarga dia,” baru Alya mengerti.

“Ye ke. Abang tak cakap dengan Alya pun. Teruk tau,” Alif mencuit dagu Alya.
“Sebab abang tak nak susahkan Alya. So..macam mana? Setuju tak?”
“Alya ok je. Asal abang bahagia,” Alya menunjukkan tanda ok.
“Kalau macam tu, bila Alya nak berkenalan dengan bakal suami?’ Alya terkedu. Terlupa yang dirinya juga akan berkahwin atas pilihan abangnya.

“La.. Alya pun kena kahwin ke? Alya ingatkan abang main-main,”
“Mana pula abang main-main. Benda ni tak boleh di buat main sayang,” Alya tersengih.
“Tak kisah la. Adik abang ni kan adik yang baik. Alya ikut je apa cakap abang,” wajah Alya ceria kembali. Apalah sangat dengan pemintaan abang yang tidak seberapa itu.
“Betul ni?” Alif seakan tidak percaya.
“Betul la,” Alya menoleh ke arah Alif.
“Kalau macam tu, malam ni Alya pakai lawa. Abang bawa Alya pergi kedai mamak depan rumah tu,” wajah Alif serius. Walhal hatinya di geletek lucu menanti riaksi Alya.
“Apasal pula dekat kedai mamak. Kenapa tak jumpa dekat rumah je,” Alya mengerutkan dahinya. Alif masih lagi menahan ketawanya.

“Sebab… mamak kedai tu yang nak pinang adik,” Alif bangun dengan pantas sambil ketawa. Alya tersedar yang dirinya ditipu.
“Abang!!!!!!” jerit Alya kuat. Langkahnya dilajukan mengejar Alif yang sudah jauh meninggalkannya. Mulutnya tidak berhenti menjerit memangil Alif. Mereka berlarian di gigi pantai menuju ke pondok usang peninggalan arwah nenek. Pondok usang yang kini telah bertukar wajah. Hanya bentuknya sahaja dikekalkan. Di situlah tempat Alif dan Alya melepaskan rindu pada insan yang telah banyak berkorban untuk mereka.

Embun tersenyum bangga. Pengorbanannya tidak sia-sia.

AddThis Social Bookmark Button


Ku Yang Setia 9  

Tuesday, May 5, 2009

Dah dua hari aku terpaksa berehat dibilik. Sejak kejadian di library tempoh hari, aku di serang demam terkejut. Maklumlah tak pernah nak kena serang. Hilang semua langkah karate aku. Nasib baik ada petugas library tolong selamatkan aku. Baru aku teringat yang budak ni dah selalu ajak aku keluar makan. Tapi aku terpaksa menghampakan hasratnya untuk berdating dengan aku.

Achik dengan Zila pun banyak-banyak minta maaf kat aku sebab dia orang lupa nak tinggal pesan sebab Achik nak jumpa balak dia. Nasib baik tak jadi apa-apa. Budak tu pun dah kena warning. Aku pun tak mahu la nak rosakkan masa depan dia. Tujuan dia datang sini kan nak belajar. Aku harap next time benda ni tak jadi lagi. Tapi aku yang kena bala sebab terkejut sakan punya pasal. Sempat lagi aku ber’dating’ dengan kekasih hati ku si Haiqal dalam yahoo mesegger demam-demam ni. Kebetulan dia pun tengah cuti.

“Hoi minah. Tak baik lagi ke demam kau tu. Dah sembang dengan cik abang pun tak baik lagi ke?” Zila mengejutkan aku. Tak sedar waktu sudah hampir petang. Haiqal pun tak berganjak sejak dari tadi depan webcam. Aku je yang boleh nampak dia, sebab aku tak on webcam. Kantoi la nanti. Malas nak bagitau dia. Bukan besar sangat pun. Aku tak nak buat dia susah hati. Tapi yang paling penting, aku tak mahu kena dengar dia bebel. Nak jadi dokter la katakan.

“Mana Achik?” aku menoleh ke arah Zila yang sedang menyalin pakaian.
“Woit, jangan tengok la. Pusing balik!,” marah Zila. Bukan aku sengaja pun. Dah dia tak cover. Aku pun tertengok la.
“Aik..nak marah pula. Ada beli nasi tak? Aku lapar la,” rengek aku manja. Sejak duduk jauh dari abah ni, aku bermanja-manja dengan kawan-kawan la pula. Nak manja dengan Haiqal pun dia jauh sangat. Terpaksa la.

“Ada tu atas meja. Aku ingatkan dah kenyang asyik chatting dengan buah hati,” aku tersengih. Terlebih dulu aku pesan pada Haiqal. Nanti dia tertunggu pula. Dia pun belum makan lagi.
“Mana satu aku punya?” Zila membawa nasi bungkus yang baru di belinya ke bawah.
“Mana-mana pun tak pe,” Zila mengambil sebungkus nasi lalu dibuka. Lebih selesa makan di bawah dari makan di atas meja. Aku pun turut sama membuka bungkusan nasi.

“Pandai juga kau pilih lauk eks. Kau la sahabat sejati aku,” Zila mencebik. Aku tersengih je tengok memek muka Zila.
“Baru tahu ke?” Zila menyuapkan nasi ke dalam mulut.
“Lama dah tahu. Saja buat bodoh je,” seloroh aku. Naik selera aku tengok lauk ikan goreng dengan sayur kacang. Tambah pulak dengan sampal belacan + ulam sikit. Memang kesukaan aku.
“Aku tak nampak Achik pun?” aku mencubit isi ikan goreng lalu ku cecahkan ke sambal belacan.

“Orang tengah gila bercinta la katakan,” aku angguk. Menyambung suapan ku.
“Dia betul-betul ke bercinta dengan budak engineer tu? Tak silap aku nama dia Taufik kan”
“Entah la. Tapi tak silap aku budak tu jenis hidung belang. Makwe keliling pinggang,” aku setuju dengan kata-kata Zila. Dah ramai yang dikecewakan.
“Takkan Achik tak tahu. Bukan dulu dia ke yang selalu kutuk-kutuk budak tu,”

“Mana lah aku tahu. Aku dah pernah tanya, tapi Achik cakap kawan biasa je. Aku pun nak buat apa lagi. Biar je la. Dia pun ada otak. Sendiri fikir la,” betul juga. Erm..biarlah. Kalau dia rasa bahagia.

Selesai makan, aku mengambil tuala untuk mandi. Rasa melekit dengan peluh sebab satu hari tu aku langsung tak buka kipas angin.

“Woi makcik, nak ke mana pulak tu?” Zila menegur. Buat-buat tanya pulak. Dah aku ambil kain tuala, takkan dan pergi dating. Ada ke orang pergi dating bawa tuala.
“Nak main bola. Best tau,” aku tersengih bila Zila dah besarkan matanya. Kalau jadi ibu ni, memang habis anak-anak kena raging.
“Jangan nak melawak. Kau nak mandi la tu. Demam tak kebah lagi nak mandi,” bebel Zila.
“Aku rimas la. Melekit,” Zila mengeleng. Bukan apa, selama aku demam ni dialah yang jaga aku. Sampai tertidur dalam kelas. Nasib baik lecture tak sound.
“Aku tak kira. Duduk dalam bilik ni diam-diam. Jangan nak pergi mana-mana. Kalau susah sangat, aku panggil ambulan. Nak?” Ish kawan aku ni. Gaya macam mak tiri.

“Aku lap badan je. Boleh?” aku merayu. Tak tahan dengan keadaan aku. Baupun aku rasa dah satu macam.
“Kalau nak lap badan pun takkan kau nak basahkan tuala kau yang besar tu. Jangan nak kelentong aku. Sudah. Ambil tuala yang kecik,” arah Zila. Memang sedih. Tapi dalam kepala otak aku ni ada agenda lain.
“Ye la mak tiri,” ujar ku. Depan je ikut. Dalam toilet nanti pandai-pandai la aku cover. Harap-harap tak kantoi la.


*********

Exam baru je lepas. Waktu ni yang paling aku tunggu-tunggu. Dapat balik kampong. Boleh jumpa dengan Niza. Rindu rasanya. Semua barang-barang, aku dah pek siap-siap. Bab-bab ni aku memang axcited sikit.

“Awal kau pek baju,” suara Achik memecah keheningan.
“Takut tak sempat nanti. Lagipun aku naik bas petang ni,” Achik mengangguk. Aku tengok dia ni tak kemas apa pun. Takkan nak duduk dekat kampus ni sorang-sorang. Kalau cuti seminggu tu tak pe la juga.

“Awalnya. Zila bila balik kampong?” aku mengerutkan kening. Selalunya dia orang ni tak pernah tanya antara satu sama lain. Tambahan pula dia orang satu kampong. Takkan nak balik asing-asing.
“Kau tanya aku? Kau tak balik dengan dia sekali ke?” Achik senyum pahit. Macam ada benda yang di selindung.
“Aku balik lambat sikit. Ada hal,” terang Achik. Mungkin ada hal dengan si Taufik kot.

Memang lain sangat kelakuan Achik lepas dia kawan dengan Taufik. Tak macam dulu. Selalu menyendiri. Tak happy macam selalu. Nak sembang-sembang dengan kami pun payah. Asal habis kelas je, berdating sakan dengan Taufik. Tak jemu ke asyik berkepit je. Muskyil ni.

Tengah aku dok sibuk pek baju, Zila yang baru lepas mandi masuk ke bilik. Bila terpandang Achik yang terbaring di atas katil, wajah Zila berubah. Tak semanis tadi.
“Bila kau naik bas?” aku sengaja nak korek rahsia. Padahal aku bukan tahu sangat bab-baba ni. Selalunya kantoi.
“Petang ni, pukul 5 petang. Kenapa?” Zila menyimpan barang-barang ke dalam loker.
“ Saja je la aku nak tanya. Takkan tak boleh kot,” Zila tersengih. Dalam waktu yang sama aku menunjuk ke arah Achik yang sedang lena tanpa suara. Zila menggeleng sambil mengangkat bahu.

Aku berjalan ke arah Zila.
“Apa dah jadi?” bisik ku di telinga Zila. Zila mengeringai bila terasa geli.
“Mana aku nak tahu,” balas Zila yang turut berbisik. Tidak mahu Achik terdengar perbualan kami.
“Nanti kita keluar sama-sama. Ada hal aku nak cakap,” bisik Zila lagi. Angguk ku perlahan.

Aku mengerti. Pasti ada cerita yang tidak sedap di dengar. Tiba-tiba Achik mengiringkan tubuhnya membuatkan kami terpaku. Senyap. Saling berpandangan. Takut juga kalau Achik terdengar apa yang kami sembangkan. Aku dan Zila mengeluh lega bila Achik tak bergerak lagi. Cepat-cepat aku melangkah dari sisi Zila. Tak sabar nak tahu hal yang Zila nak bagitahu. Dalam kepala ni dah timbul benda yang bukan-bukan. Risau juga. Macam-macam hal.

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster