Alhamdullillah.....

Akhirnya Penjara Rindu akan berada di pasaran pada bulan November 2010 nanti.

Nia nak ucapkan juta-juta terima kasih kepada semua yang selama ini menyokong Nia. Kerana korang, mimpi Nia dah jadi kenyataan. Semoga Allah memberi rahmat kepada semua yang banyak memberi sokongan pada Nia.

Penjara Rindu adalah karya Nia yang pertama. Jadi, banyak lagi yang perlu Nia pelajari. Sekiranya ada kekurangan, harap di maafkan dan Nia janji. Sebagai insan biasa Nia janji akan cuba perbaiki segala kelemahan tu.

Salam sayang buat semua ... all the best...

('v')





Ku Yang Setia 6  

Tuesday, April 14, 2009

Seminggu lagi Haiqal akan berangkat ke UK untuk menyambung pelajarannya di sana.
Bermakna lagi seminggu jugalah aku dapat menatap wajah Haiqal untuk mengubat rindu ku. Haiqal akan menamatkan pengajian dalam tempoh empat tahun.

Aku juga akan menyambung pengajian ku tetapi hanya di universiti tempatan. Nasib aku baik kerana aku di terima oleh salah sebuah univeriti di sebelah utara Malaysia. Aku tidak perlu terlalu berjauhan dengan keluarga.

Aku sibuk mengemas barang untuk ku bawa ke Universiti nanti. Aku tidak mahu ada benda yang tertinggal. Sekejap lagi Haiqal akan menjemput ku untuk menemaninya membeli barang. Aku memang masih belum menerima dirinya secara rasmi sebagai kekasih ku. Tetapi entah kenapa aku masih mahu menemaninya. Nak lepas rindu la katakan.


Tepat jam dua petang, Haiqal tiba di rumah ku. Aku di hadiahkan sebuah senyuman yang boleh membuatkan jantung aku berdegup kencang. Dia memandu keretanya meninggalkan kawasan rumah ku.

“Banyak lagi ke barang nak di beli,” aku bersuara memecah kesunyia. Aku pelik sikit sebab dia tak macam selalu. Kalau tidak dia la yang rajin usik aku.
“Ada la sikit lagi,” jawab Haiqal pendek. Macam ada sesuatu yang mengganggu fikirannya. Aku tidak mahu menambahkan lagi kerunsingannya walaupun aku rindu dengan usikannya.

Sesekali aku jeling ke wajahnya. Memang nampak sedikit tertekan. Nak tanya ke tidak eks.. Nanti dia kata aku ni busy body la pulak. Ishh. Aku pun rimas kalau dia buat macam ni.

“Awak nampak lain hari ni. Kenapa? Awek awak lari ke?” aku cuba menceriakan suasana. Manalah tahu dia nak ketawa dengar aku buat lawak. Masih diam. Alamak, aku mati kutu. Takkan dia tak dengar. Cd lagu pun dia tak pasang. Dalam kereta tu macam dah kena landa burung Garuda, senyap gila.

“Apasal awak ni. Kalau nak ajak saya keluar semata-mata nak senyap macam ni. Baik awak keluar sendiri.” Marah ku. Dia tersentak sebab suara aku memang tinggi. Elok-elok mood aku baik masa keluar rumah tadi terus jadi moody.

Dia masih senyap. Aku jadi macam budak bodoh. Sampai di shopping komplek, dia parking kereta dekat tempat letak kereta paling bawah sekali. Aku pun dah jadi senyap macam dia. Dia bukakan pintu untuk aku tapi aku buat bodoh je. Aku nak tengok sampai bila dia nak jadi senyap dengan aku.

Melihat aku masih tidak mahu turun, dia melutut di sisiku. Senyumannya di lemparkan kepada ku. Tangan aku di capai dan di kucup mesra. Hati aku risau juga sebab takut dia cium aku lagi macam dulu. Aku beranikan diri merenung anak matanya. Nampak keikhlasan yang tidak berbelah bagi.


*******

“Sorry sayang.” Haiqal masih tersenyum. Aku melihat seperti berat untuk dia mengatakan.
“Jom temankan Qal makan. Lapar ni. Bukan selalu nak dapat makan dengan awak.” Untuk pertama kalinya dia membahasakan dirinya Qal. Nampak lebih mesra. Suara dia pun merdu je aku dengar. Orang tengah memujuk, memang la macam tu.

“Saya tak lapar,” Haiqal sabar melayan karenah aku. Cari la pasal lagi. Bukan aku marah dia betul-betul pun. Aku cuma nak tengok sejauh mana dia sayangkan aku dan sejauh mana dia boleh bertahan.

“Tak kesian dekat saya ke. Saya ni macam dah gila rindu dekat awak tau.” Bukan main lagi dia memujuk.
“Kenapa saya nak kena kesian dekat awak? Awak bukan orang susah pun,” sengaja aku memanjangkan cerita.
“Jangan la macam tu sayang. I’m sorry. It’s wont happened again. I promise.” Haiqal mengangkat tangannya untuk bersumpah tapi dengan pantas aku menahan tangannya.

“Tak perlu nak berjanji dengan saya, awak kena berjanji dengan diri awak sendiri. Saya bukan siapa pun dengan awak,” tanganya aku lepaskan. Bukan apa, dah terlalu banyak sangat karen mengalir dalam badan aku. Takut jadi lain pulak. Tak pasal-pasal shopping komplek ni tambah seorang lagi anak angkat buat koleksi.

“Kenapa cakap macam tu. Dalam hati saya ni cuma ada awak sorang je. Cuma awak yang masih jual mahal.Entah bila la saya dapat dengar ayat keramat awak tu,”
“Jual mahal apa pulak. Saya bukan jual barang,” aku cuba berseloroh. Mood aku dah ok sebenarnya.
“Tu saya tahu la. Jom,” dia mencuit hidung ku yang dah tersedia mancung. Aku tersenyum. Aku menguji kesabarannya.

Kami berjalan berpimpin tangan. Macam pasangan bahagia la konon. Dia bawa aku pusing satu shopping komplek. Nasib baik tak banyak barang yang dia beli. Tapi kedai yang dia masuk tu bukan calang-calang orang boleh masuk. Setakat nak masuk tengok je baik tak payah. Megah ke? Tak kot. Dia tak pernah pulak nak menunjuk dekat aku. Dia Cuma suruh aku pilihkan design je. Yang lain dia buat sendiri.

Masa kami melintas depan sebuah kedai emas, dia tarik tangan aku. Aku dah gelabah. Nak buat apa dia masuk dalam ni. Dalam hati cuak gila. Dia dengan selamber terus suruh aku duduk depan kotak pameran barang kemas.

“Yang mana awak berkenan,” ish dia ni. Aku mana ada duit nak bayar semua ni.
“Eh..tak nak la wak. Saya tak mampu la nak bayar semua ni,” Haiqal tetap memaksa ku.
“Saya tak tanya yang tu. Saya tanya yang mana awak berkenan,” muka aku dah separuh merah. Juru jual depan aku pun senyum je. Seronok kot tengok aku kena tegur dengan Haiqal.

“Kenapa awak buat semua ni Qal? Saya tak nak orang kata saya ambil kesempatan. Awak tahukan saya macam mana,” wajah Haiqal berubah sedikit kecewa.

“Saya nak hadiahkan awak sebelum saya berangkat ke UK. Saya nak awak rasa yang saya selalu dekat di hati awak,” Haiqal memujuk ku. Syahdunya.

“Tapi bukan dengan hadiah semahal ni Qal. Tak mampu saya nak membalasnya,” aku tunduk. Sedih la pulak sebab aku seakan sedar akan jurang antara kami.
“Please Kasih. Permintaan saya yang terakhir sebelum saya pergi,” Haiqal mengambil seutas rantai emas putih yang mempunyai sebuah loket berbentuk hati.

Aku tak terkata apa sebab lidah aku jadi kelu. Romantik gila. Masa dia pakaikan rantai tu, aku rasa macam nak menangis pun ada. Dah serupa macam dalam drama korea pulak. Haiqal senyum tengok aku belek-belek rantai pemberiannya. Kalau tak silap aku harga dia dalam ribuan ringgit juga namun itu tak mendatangkan masalah buat Haiqal.


Itulah saat terakhir aku dapat menatap wajahnya sepuas hati. Kami tak mempunyai foto masing-masing. Hanya tersemat didalam ingatan. Akan ku tunggu saat ia kembali untuk ku lafazkan kata-kata cinta ku. Tak mungkin ku akan berpaling lagi dari cahaya cintanya yang suci.

Haiqal….. aku cinta pada mu..

AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ Ku Yang Setia 6

 

Design by Amanda @ Blogger Buster